Av ulike årsaker skal vi bytte tak på vår bod og da bygge et pulttak i stedet for et saltak. Jeg ser to ulike måter å løse dette på, men er usikker på om den ene er enklere enn den andre. Høyden inne er bra uansett alternativ da boden allerede er ganske høy.
Alt A) Bygg på den høyere siden med cirka 30 cm (rød linje). Fordeler: Eksisterende rammeverk trenger ikke endres. Ulempe: Ytre og indre vegger må bygges for den påbygde delen.
Alt B) Kutt av tilsvarende takets helling på eksisterende vegger (rød markering). Fordeler: Ytre og indre vegger trenger ikke kompletteres. Ulemper: Nytt rammeverk må bygges for de øvre delene av veggene.
Hva tenker den samlede kompetansen om dette? Hvilket alternativ ville dere valgt?
Å kjøre med sirkelsag går bra hvis veggen er massiv og ikke begynner å belaste bladet eller klemme om det. Da har den en tendens til å kaste bakover. Og du får vel automatisk vekt på bladet i dette tilfellet. Sirkelsager er farlige. Jeg har flere hendelser med sirkelsagen enn alle andre verktøy til sammen.
En fordel er at du kan skru en planke under ditt snitt og hvile sagen på den. Men vær forsiktig. Det kan være mulig å sette kiler i sporet bak sirkelsagen for å avlaste, man blir også sterkere om man arbeider i midjehøyde.
Min sirkelsag har en maks skjæredybde på ca 7 cm. Sjekk hvor tykk veggen er.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.