Hei!

Håper på litt hjelp fra noen mer kunnskapsrik enn meg. Vi har en gammel hederlig pizzabue (når skal det bli moderne igjen forresten?) i vårt hus. Holder på å planlegge for å renovere stuen og vil sette inn en dobbeltdør i stedet for buen.

Døren er ganske høy og min største bekymring er om det sitter en høy bærende bjelke over pizzabuen som jeg akkurat nå ikke kan se. Det ville jo komplisere ting da høyden kanskje ikke vil være tilstrekkelig.

Finnes det noen måte å spekulere, før jeg river og sjekker, hvordan det burde se ut. I dag er det 2,55 i takhøyde og døren blir ca 2,33 høy med karm.

På tegningene synes ingenting. Vet ikke om takkonstruksjonen spiller noen rolle. Er et toetasjes hus med det jeg tror er fagverkstoler. Legger ved noen bilder som kanskje kan hjelpe noe.

Takknemlig for svar
! En gang med et buet pizzavalv, flisegulv og synlige dørkarmer. Hyller med dekorative gjenstander ved siden av en garderobe. Bord og stoler i bakgrunnen.

Håndskrevne notater på et skjema om husets bærende vegger, inkludert detaljer om materialer og konstruksjon som yttervegg, grunnmur, liggreg og stender.
Bygningsbeskrivelse med informasjon om takvinkel, takkonstruksjon, undertak og takbelegg, inkludert detaljer om materialer og dimensjoner.
Loft med synlige takstoler, isolasjonsmaterialer og ventilasjonsanlegg. En lommelykt ligger oppå en metallkasse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.