Hallo,

Jeg tenkte å prøve å montere fotbeslag på 2 piper her hjemme og lurer på om det er noen som har noen tips som kan forenkle jobben? Jeg er ekspert på å måle og sage/klippe feil et par ganger før det blir bra... ;D

Det er 2 teglsteinspiper som kommer opp midt i mønet, så jeg har 4 fotbeslag som skal monteres totalt. Lurer vel først og fremst på om det er noen som har tips angående klipping/bretting ved mønet, der de to beslagene møtes så å si. Kanskje også om hvordan jeg kan få dem på plass litt provisorisk mens jeg deretter skrur, klipper, bretter og fuger... :)

Legger ved en skisse.

Ja, jeg har sele på meg. :)

Takk på forhånd!

• Skisse av skorstein på tak med to fotplater merket "venstre" og "høyre" montert på hver side, som møtes midt på taknocken.
Hvordan gikk det for deg med platene?
Støtte du på noe problem underveis og hva brukte du for ting som fug osv?
Bilder? :)

Skal også gjøre dette snart. Vi har byttet tak men mangler fotplater rundt skorsteinen.

1939 1939 skrev:
Hvordan gikk det for deg med platene?
Støtte du på noen problemer langs veien, og hva brukte du for ting som fugemasse osv?
Bilder? :)

Skal også gjøre dette snart. Vi har byttet tak men mangler fotbeslag rundt skorsteinen.
Dessverre ikke kommet til skudd ennå... :)

Ö Österby skrev:
Dessverre ikke fått ut fingeren ennå... :)
Nå har jeg hatt blikkenslager hos meg og jeg er så utrolig fornøyd. Det ble så vakkert og velgjort. Jeg kunne aldri ha klart å få til de fine detaljene, som jeg i tillegg gjetter handler om å transportere vann og forhindre at platene bøyes opp. Laster opp noen bilder slik at du og andre kan få inspirasjon.
Oppdaterer med kostnaden senere når fakturaen har kommet. Rød mursteinskorstein med ny blekkbeslag på taket med røde takstein. Rødt tak med teglstein og pipe, detaljer for vanntransport og beskyttelse. Rød, buet og perforert metallhette montert på en mursteinspipe, med dråper av vann på overflaten. Mursteinspipe med ny rød blikkdetalj på toppen, sikret med tau. Blikktak og regnvått murverk sees også. <![CDATA[Tak med oransje metallplater, en mursteinspipe med hvit klatretau fører oppover. Detaljert arbeid for vanntransport rundt pipen.]]>
Mursteinspipe med detaljerte blikkarbeid på taket, inkludert vannavstøtende utforming og forsterkning mot oppbøying av plater.
Murvegg med rød murstein og nylagt kobberbeslag. Vannperler på metallet viser håndverkets nøyaktighet for vanntransport. Tau er festet på taket. Rød og grå takrenne med detaljerte plåtarbeten, inkludert nett for å transportere vann og forhindre bøyning, sett ovenfra.

• Liker
BengtH
  • Laddar…
1939 1939 skrev:
Nå har jeg hatt blikkenslager hos meg og jeg er så utrolig fornøyd. Det ble så vakkert og velgjort. Jeg hadde aldri klart å få til de fine detaljene, som jeg dessuten gjetter handler om å transportere vann og forhindre at platene bøyes opp. Legger opp litt bilder så du og andre kan få inspirasjon. Oppdaterer med kostnaden når fakturaen har kommet. [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Ser fint ut! Hva ble kostnaden?

Har et tilbud fra en blikkenslager på lignende jobb. Synes det er dyrt dog.

C Canina skrev:
Ser fint ut!
Hva ble kostnaden?

Har et tilbud fra en blikkenslager på lignende jobb. Synes det er dyrt dog.
Hei! Det ble rundt 7500 kr etter ROT. De regnet 4 timer på verkstedet og 4 timer hos meg så ROT-fradraget ble bare for halve tiden. Det var dyrt, men feieren syntes det var topp med luken og så i hvert fall.

Takk for raskt svar!
Vårt tilbud er på 15000kr for en fotplate og det føltes veldig dyrt.
Skal hente inn flere tilbud nå når jeg ser hva ditt kostet.

Kjempefint men jeg kan ikke la være å sitere en byggvern-entusiast i en avis. Han forstår ikke hvorfor dagens blikkenslagere insisterer på å lage overdelen så det ser ut som halve tomfat ligger der. Man kan gjøre den delen mye nettere uten at det forringer noe, og det ligger nok litt i det der.

C Canina skrev:
Takk for raskt svar!
Vårt tilbud er på 15000kr for en fotplate og det føltes veldig dyrt.
Skal hente inn flere tilbud nå når jeg ser hva ditt kostnad var.
Nå var tilbudet ikke bare på en fotplate men:
• Fotplate under takstein mot takpapp
• Krage over takstein
• Topp plate uten hette

Fotplater er viktige, men det er delte meninger angående panseret. For meg handlet det om kajabol i kanalene. Har renset selv og kan bare si at det er et helvete om man kommer ut for disse fuglene som bygger reir i skorsteiner stadig lenger nord (ifølge min feier). I forhold til min skorstein ovenfor, bygde jeg et enklere fuglevern i hytta av litt skrot som var tilgjengelig.

• Hjemmelaget fuglebeskyttelse laget av netting og metall, plassert på et hvitt bord i en stue med treinteriør, sett ovenfra.
  • En åpen skorstein sett ovenfra, med et kvadratisk hull i midten omringet av slitt mur, brukt til diskusjon om fuglevern.
  • En hjemmelaget fuglebeskyttelse av metallnett på en skorstein, med snødekt landskap og et lite rødt hus i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.