Ja, eller hva heter det? Blikk som sitter i overgangen mellom fasade og terrasse (med gummiduk). Hvordan skal den monteres mot fasaden og i hvilket stadium? Og hva kalles den?

Gjennomgå konstruksjonen med (fra høyre) syll og regel, asfaltplate, spikrelekt og panel. Rødt er en mulig plassering av blikket. Finnes det andre?
Diagram av bygningsdetaljer med plasseringsmuligheter for en plate i overgang mellom fasade og terrasse, viser syll, regel, asfaltplate og panel.

Til høyre fotblikk på det gamle huset med klistret duk oppå. Huset er plank med panel uten luftspalte.

Til venstre nye konstruksjonen.
Tre ulike trepaneler møtes, med en trekonstruksjon festet nær underlaget. Det er blader mellom panelene, og skruer er synlige i konstruksjonen.

Rickard.
Noe navn finner du nok ikke på den varianten da slik plate ikke bør eksistere i en ny konstruksjon. I dag gjør man alltid oppbretten i tetningsmaterialet og plate brukes bare mellom panelet og tetningslaget på veggen om det av en eller annen grunn er nødvendig.

I ditt tilfelle handler det vel om å gjøre det så tett som mulig og da kanskje en spesialplate sammen med lim og fuger duger om det ikke er altfor utsatt.

Jeg har lekt med tanken på å klistre en remse over skjøten mellom terrasse og vegg. Men en metallplate føles litt mer bestandig, hvis ikke annet over remsen.

Eksisterende tetningssjikt fortsetter akkurat nå under bunnsvillen, det var slik i den konstruksjonen jeg nå gjør om.

Sist redigert:
Din konstruksjon er ikke egnet dersom det innebærer å brenne tetningslaget mot platen. Dette har man prøvd for 20-30 år siden, og det holder ikke tett over tid.
Du bør gå opp med pappen 200mm bak panelet.

Jeg har lekt med tanken på å lime en remse over skjøten mellom terrasse og vegg. Men en metallplate føles litt mer bestandig, i det minste over remsen.

Det eksisterende tettesjiktet fortsetter akkurat nå under svillen, det var slik i den konstruksjonen jeg nå gjør om på.

I en rikere fremtid tenker jeg å bytte ut tredelene mot stein, og da må man bytte tettesjiktet uansett. Jeg tror det er rundt 25 år nå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.