42.631 lest ·
11 svar
43k lest
11 svar
Fotbeslag montert over underlagsbelegg?
Man kan ha papp både over og under platen.
Jeg har for meg at det blir resultatet om man følger en del monteringsanvisninger ordentlig.
Så har jeg f.eks. på garasjen, først en (smal) remse papp, så plate, så underlagspapp. Så lekter og takstein på vanlig måte.
Men det finnes vel sikkert at mulige løsninger og snarveier som i praksis fungerer bra.
Men hvorfor ikke rett og slett følge monteringsanvisningen, da påtar produsenten seg et visst garantiansvar, samt at taket anses fagmessig lagt, dvs. ingen grunn for en eventuell fremtidig skjult-feil-hysterisk kjøper å klage på.
Det som uansett er viktig er at i det minste det siste laget av papp, overflate eller underlags, ligger over fotplaten. For man kan jo ikke ha en konstruksjon der vann som renner langs taket presses inn under platen.

Du har helt rett. Han har gjort feil.
Skal det overflatepapp på etterpå?
I så fall er det trolig fortsatt feil, men kanskje ikke så veldig alvorlig.
Skal det på lekter + takstein eller lekter + blikkenslagertak er det svært feil.
Jeg har for meg at det blir resultatet om man følger en del monteringsanvisninger ordentlig.
Så har jeg f.eks. på garasjen, først en (smal) remse papp, så plate, så underlagspapp. Så lekter og takstein på vanlig måte.
Men det finnes vel sikkert at mulige løsninger og snarveier som i praksis fungerer bra.
Men hvorfor ikke rett og slett følge monteringsanvisningen, da påtar produsenten seg et visst garantiansvar, samt at taket anses fagmessig lagt, dvs. ingen grunn for en eventuell fremtidig skjult-feil-hysterisk kjøper å klage på.
Det som uansett er viktig er at i det minste det siste laget av papp, overflate eller underlags, ligger over fotplaten. For man kan jo ikke ha en konstruksjon der vann som renner langs taket presses inn under platen.
Æhh, jeg slurvet når jeg leste første innlegget.Davidw skrev:
Du har helt rett. Han har gjort feil.
Skal det overflatepapp på etterpå?
I så fall er det trolig fortsatt feil, men kanskje ikke så veldig alvorlig.
Skal det på lekter + takstein eller lekter + blikkenslagertak er det svært feil.
Sist redigert:
Ja, jeg sa at vi skulle papp, men nå når jeg har fått tilbudene på 300kr/m2 så innser jeg at plåt er desto mer interessant.Mikael_L skrev:
Går det an å fikse nå? Antar at pappen er penetrert så å si.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Kommer an på, vil jeg si. Ifølge monteringsanvisning for plannja tak så settes fotbeslaget på nederste lekten.
Se side 6.
http://www.plannja.com/upload/se/documents/montering/monteringsanv_07.pdf
Ved takpapp er det bedre med fotbeslaget over underlagspappen siden man varmer fast pappen i beslaget. Da får ikke vinden noen sjanse til å komme under pappen og rive løs overflatepappen. Hadde man gjort motsatt, måtte man ha spikret underlagspappen ekstremt tett for å få et godt feste for overflatepappen.
Se side 6.
http://www.plannja.com/upload/se/documents/montering/monteringsanv_07.pdf
Ved takpapp er det bedre med fotbeslaget over underlagspappen siden man varmer fast pappen i beslaget. Da får ikke vinden noen sjanse til å komme under pappen og rive løs overflatepappen. Hadde man gjort motsatt, måtte man ha spikret underlagspappen ekstremt tett for å få et godt feste for overflatepappen.
Sist redigert:
Medlem
· Västra götaland
· 118 innlegg
Et lite innlegg her.
Årsaken til at din blikkenslager har lagt fotblikket oppå underlagspappen er at man vil unngå å ha blikk mot tre. Dette fordi blikket kan kondensere og da fuktes rupanelet. Et vanlig alternativ er at man legger en ekstra remse papp under bare fotblikket og deretter underlagspappen oppå.
Årsaken til at din blikkenslager har lagt fotblikket oppå underlagspappen er at man vil unngå å ha blikk mot tre. Dette fordi blikket kan kondensere og da fuktes rupanelet. Et vanlig alternativ er at man legger en ekstra remse papp under bare fotblikket og deretter underlagspappen oppå.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 innlegg
Når man legger ytpapp skal fotbeslaget være lagt oppå underlagspappen slik at man kan sveise fast ytpappen i fotbeslaget ordentlig. Man kan jo som nevnt ovenfor "skjære pappen langs overkanten på fotbeslaget og stikke inn en ny pappremse," men da bør du ikke dekke for mye av fotbeslaget med pappen. Deretter synes jeg at det ikke trengs, det kommer ikke inn vann under pappen, og den delen som man skjærer opp synes jeg bare øker risikoen for at vann kan nå råsponten.
Klikk her for å svare
