Skal ikke fotplaten monteres under underlagspappen, eksempelvis ifølge: Byggeillustrasjon som viser montering av takmaterialer, inkludert fotplaten (merket 06) plassert over underlagspappen (merket 03).
hvor 06 er fotplate og 03 underlagspapp. Jeg har altså 06 over 03 nå når jeg ser ut på hva blikkenslageren har gjort.

OK? Ikke ok?
 
Det viktige er at platten er under ytpappen.
 
  • Liker
swealp
  • Laddar…
Ok. Noen derimot?
 
Mikael_L
Man kan ha papp både over og under platen.
Jeg har for meg at det blir resultatet om man følger en del monteringsanvisninger ordentlig.
Så har jeg f.eks. på garasjen, først en (smal) remse papp, så plate, så underlagspapp. Så lekter og takstein på vanlig måte.

Men det finnes vel sikkert at mulige løsninger og snarveier som i praksis fungerer bra.
Men hvorfor ikke rett og slett følge monteringsanvisningen, da påtar produsenten seg et visst garantiansvar, samt at taket anses fagmessig lagt, dvs. ingen grunn for en eventuell fremtidig skjult-feil-hysterisk kjøper å klage på.

Det som uansett er viktig er at i det minste det siste laget av papp, overflate eller underlags, ligger over fotplaten. For man kan jo ikke ha en konstruksjon der vann som renner langs taket presses inn under platen.


Davidw skrev:
der 06 er fotplate og 03 underlagspapp. Jeg har altså 06 over 03 nå når jeg ser ut på hva plåtleggeren har gjort.

OK? Ikke ok?
Æhh, jeg slurvet når jeg leste første innlegget. :o
Du har helt rett. Han har gjort feil.

Skal det overflatepapp på etterpå?
I så fall er det trolig fortsatt feil, men kanskje ikke så veldig alvorlig.
Skal det på lekter + takstein eller lekter + blikkenslagertak er det svært feil.
 
Sist redigert:
Mikael_L skrev:
Skal det ytpapp på så?
I så fall er det trolig fortsatt feil, men kanskje ikke så veldig alvorlig.
Skal det på lekter + takstein eller lekter + platetak er det veldig feil.
Ja, jeg sa at vi skulle papp, men nå når jeg har fått tilbudene på 300kr/m2 så innser jeg at plåt er desto mer interessant.

Går det an å fikse nå? Antar at pappen er penetrert så å si.
 
Kommer an på, vil jeg si. Ifølge monteringsanvisning for plannja tak så settes fotbeslaget på nederste lekten.
Se side 6.
http://www.plannja.com/upload/se/documents/montering/monteringsanv_07.pdf
Ved takpapp er det bedre med fotbeslaget over underlagspappen siden man varmer fast pappen i beslaget. Da får ikke vinden noen sjanse til å komme under pappen og rive løs overflatepappen. Hadde man gjort motsatt, måtte man ha spikret underlagspappen ekstremt tett for å få et godt feste for overflatepappen.
 
Sist redigert:
Ganske så lett fikset vil jeg tro. Skjær pappen langs med overkanten på fotblikket og stikk inn en ny papprims. Eventuelle spiker i skjøter må pirkes ut forsiktig.
 
  • Liker
Snicksnackarn
  • Laddar…
MaZtoR skrev:
Ganske så lett fikset ville jeg tro. Skjær pappen langs med overkanten på fotplaten og stikk inn en ny pappremse. Eventuelle spiker i skjøter må pirkes ut forsiktig.
Akkurat.
Nå ble det imidlertid dyr papp i stedet. Så da er det kanskje best.

Tusen takk for deres meninger, verdt mye.
 
Et lite innlegg her.
Årsaken til at din blikkenslager har lagt fotblikket oppå underlagspappen er at man vil unngå å ha blikk mot tre. Dette fordi blikket kan kondensere og da fuktes rupanelet. Et vanlig alternativ er at man legger en ekstra remse papp under bare fotblikket og deretter underlagspappen oppå.
 
Når man legger ytpapp skal fotbeslaget være lagt oppå underlagspappen slik at man kan sveise fast ytpappen i fotbeslaget ordentlig. Man kan jo som nevnt ovenfor "skjære pappen langs overkanten på fotbeslaget og stikke inn en ny pappremse," men da bør du ikke dekke for mye av fotbeslaget med pappen. Deretter synes jeg at det ikke trengs, det kommer ikke inn vann under pappen, og den delen som man skjærer opp synes jeg bare øker risikoen for at vann kan nå råsponten.
 
Takk!
 
D Davidw skrev:
Skal ikke fotplaten monteres under underlagspappen, eksempelvis ifølge: [bilde]
hvor 06 er fotplate og 03 underlagspapp. Jeg har altså 06 over 03 nå når jeg ser ut på hva platelggeren har gjort.

OK? Ikke ok?
Ikke
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.