Hei, mine vinduer har blitt montert "oppe på" vindusblekkene. Min snekker sier at det er feil og at vinduene ikke skulle monteres direkte på blekkene. Men er det virkelig feil? Jeg har lært at det i mine vinduer (som for øvrig er av kompositmateriale) så finnes det et spor i bunnen av vinduet der blekket skal "hekte i". Blekkene er bøyet 90 grader i bakkant. Grunnen til at det ble sagt å være feil er at jeg har hatt lekkasje ved et av vinduene. Men jeg lurer på hvordan de ellers skulle vært montert?
Vindusmontering på murvegg, med vinduet plassert direkte på blikket. Diskusjon om riktig installasjon og potensiell lekkasje problematikk.
 
Meg bekjent så monteres blekket "utenpå" med akkurat en hakk for blekket tilpasses. Finnes sannsynligvis andre varianter..

Kan lekkasjen ha oppstått i sidene eller at det har blåst inn under blekket? Er det litt fall utover under blekket?
 
Har selv en lignende variant som fungerer kanon. Derimot har jeg et ordentlig fall på vindusbeslaget samt at beslaget har en brettet kant som anslutter mot sporet i underkant på vinduet.

Ditt beslag ser ut til å ligge altfor flatt så vann kan bli stående inn under vinduet. Ser heller ingen oppvik av beslaget mot underkant vindusspor, noe som forsterker bekymringen litt ekstra. Ser ikke riktig ut!
 
Det er riktig montert. Det finnes et spor i underkant der oppbøyningen på platen går inn.
 
  • Liker
nyrrol
  • Laddar…
Våger ikke svare på hvordan det er med komposittmateriale men på PVC-vinduer er det vanlig at blekket festes under!
 
  • Diagram som viser montering av vindusblekk på PVC- og trefönster, med vannavrenning for PVC og skruemontering for trefönster.
  • Liker
Jonobe
  • Laddar…
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Så vidt jeg vet, så monteres blekket "utenpå" med nettopp en spalte slik at blekket kan passe inn. Finnes sannsynligvis andre varianter..

Lekkasjen kan ikke ha oppstått i sidene eller at det har blåst inn under blekket? Er det litt fall utover under blekket?
Jo, lekkasje ved sidene (ved platen) er hva jeg mistenker. Tett med fugemasse. Venter på regn og vind....
 
N NoUseForAUsername skrev:
Har selv en lignende variant som fungerer kanon. Derimot har jeg et ordentlig fall på vindusbeslaget samt at beslaget har en bøyd kant som slutter mot sporet i underkanten på vinduet.

Ditt beslag ser ut til å ligge altfor flatt så vann kan bli stående inn under vinduet. Ser heller ingen oppknekking av beslaget mot underkant vindusspor hvilket gjør meg litt mer bekymret. Ser ikke riktig ut!
men oppknekking ser man jo ikke? Ettersom oppknekking er "under" vinduet? I vindussporet. Hellingen kunne muligens vært bedre dog.
 
S sepani skrev:
men oppbretten ser man jo ikke? Siden oppbretten er "under" vinduet? I vindussporet. Helling kunne muligens være bedre dog.
slik bør det se ut. Skal være en liten oppbrett opp før de forsvinner under vinduet. Samt ganske mye mer vinkel enn hva du har.

Tverrsnitt av vindu med sekundær tetning, oppbrett av vindusblikk, botningslist og isolasjon. Viser riktig vinkel og montering.
 
Noter mitt ”bør” angående oppviken. Helningen er dog av mer skall-karakter.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.