Premiereinnlegget her på byggahus etter mange års lesing Håper jeg skriver et forståelig innlegg.
Vi har en teglvegg midt i huset som inneholder to peiser. Den ene er veldig liten mot spisestuen og på den andre siden (fra spisestuen) en større mot stuen. De sitter ikke på samme sted i teglveggen, men er plassert et stykke fra hverandre og de har egne spjeld, men går opp i samme skorstein.
Det store hullet har målene B 87cm, dybde 40cm (+19cm hette) og høyde 67 cm.
Det lille hullet har målene B 52 cm, høyde 39,5 cm, dybde 42 cm.
Vi vil gjerne få litt mer varme fra disse og tenkte sette inn innsatser som matcher stilen på huset. Vi tenker at det ikke skal stikke ut utenfor veggen, men at det bare blir et så stort glass som mulig som ligger i flukt med teglverket.
Teglveggen er 66 cm tykk.
Utfordringene som vi ser det er 2.
1. Den mindre åpningen mot spisestuen er veldig liten og da blir det vanskelig å få inn en innsats som ikke er tilpasset (og selv om man tilpasser blir det veldig liten glassflate å nyte ilden gjennom).
2. Begge åpningene er grunne. 42 cm i peisen mot spisestuen og 40 cm i stuen (i tillegg kommer 19 cm pusset hette)
SPØRSMÅLENE til alle ekspertene på forumet......
1. Hvilke muligheter finnes det for å forstørre hull i teglvegger generelt og mer spesifikt hos oss (fra det man kan se på bildene) på bredden, høyden og dybden?
Vi skulle ønske å sette inn en Contura i5 i det lille hullet. Den trenger et hull på 48 cm høyt, 55 cm bredt, og 45 cm dypt.
2. Finnes det noen store innsatser som ville passe i det store hullet? Har lett som en gal og finner ingen klokkeklar løsning. Om man skulle bruke den ekstra dybden på hetten har man en dybde på 59 cm.
Scanspis har noen flere modeller som kanskje kan passe i deres åpning etter viss tilpasning (hoggejern og bor!)
Da tok de bort teglsteinene rundt om, boret og hakket bort, pusset samt installerte ovnen. Alt på én dag. Men vår åpen peis var noe dypere, så det var ikke noe problem med det.
Slik ser det ut nå:
Som en moderne flat-TV! Gir god strålingsvarme rett foran ruten, men er litt kresen å fyre med. Det er lett at det ryker inn om man åpner og veden ikke er helt gjennombrent. Man kan ikke åpne og legge i mer mens det flammer, da vender flammene og røyken inn i rommet på grunn av at åpningen er så stor. Den soter lett igjen på glasset om man drar ned spjeldet litt, må fyres hardt så holder glasset seg rent.
Men til tross for noen innvendinger så elsker vi vår peisinnsats, angrer ikke et sekund på at vi installerte den da det fyres hver kveld om vinteren!
I den lille ovnen kan det sitte et lag ildfast murstein, om det er tilfelle kan det bankes bort om du har en innsats.
I fritidshuset gjorde vi det og fikk plass til en liten Keddyinnsats. Vil dere få en varmeeffekt fra den må dere sørge for å kunne sirkulere luften rundt innsatsen og ut i rommet.
Takk for et veldig interessant svar! Ekstra bra når det var veldig likt vårt hull! Jeg har gått glipp av at noe har skjedd i tråden da jeg trodde jeg hadde e-postvarsling.
Vi har også sett på en DSA75 for det større hullet. Fin men synd at det er klønete å fyre med den. Vi har hatt en handöl i fritidshuset og den har vært superbra å fyre med og har bare sotet på glasset ved veldig lavt innstilt spjeld.....
Jeg har nå begynt å banke ut det ildfaste teglet og det har gått bra. På samme måte som dere forstørret ved å fjerne de mursteinene som rammer inn hullet, vil vi også gjøre. Da vil vi få plass med en contura i6 med støpejernsfront som passer bra med husets stil. Helt flat luke.
Det jeg lurer på er hvordan håndverkerne kunne fjerne den øvre delen av mursteinene? Der har jeg to horisontale armeringsjern som jeg mistenker bærer av kreftene ovenfra så det ikke skal rase ned. Kan man kappe disse og sette inn denne forsterkningen høyere opp. Spørsmålet er om man midlertidig kan være uten denne forsterkningen når man banker bort øvre ramme og deretter sette inn ny armering en rad opp. Eller må man under arbeidet bære av på en annen måte. I så fall hvordan gjør man det?
Bilde på utfordringen at det er armering som bærer av i toppen av hullet. Hvordan forstørrer man oppover uten at det raser mens man flytter forsterkningen?!
Bilde på utfordringen at det er armering som bærer av i toppen av hullet. Hvordan forstørre oppover uten at det raser mens man flytter forsterkningen?!
Støver av denne tråden som har noen år på nakken!
Jeg står overfor samme problem som ditt siste innlegg i tråden, å rive øvre rad med tegl men at det sitter armeringsjern som ser ut til å bære opp det hele.
Børster støvet av denne tråden som har noen år på baken!
Jeg står overfor det samme problemet som ditt siste innlegg i tråden, å rive øvre rad med murstein, men det sitter armeringsjern som ser ut til å bære opp det hele.
Løste du det på noen måte? 😊
hei! Langsomt svar. Nå er jeg hjemme igjen. Når jeg nå har tenkt litt, tok håndverkeren bort armeringen uten avlastning. Deretter satte han en annen variant en steinrad opp. Håper det hjalp! Lykke til!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.