Hei dere kunnskapsrike,

Huset har i dag et vannbårent gulvvarmesystem som ligger over bjelkelaget, gliset og deretter med rør i metall. Det bygger 22 mm over bjelkelaget, deretter er det en gulvsponplate oppå det.

Jeg prøver å finne en måte å "tjene inn" denne høyden i mitt nye bad.
Sporet gulvspon er utelukket da sparkelhøyden og problemet med å kombinere med en elmatte gir meg, så vidt jeg vet, for stor byggehøyde.
Vi ønsker å ha elsløyfen for å kunne ha litt tørk/kosevarme på gulvet om sommeren.

Min tanke er å lage utsparinger i bjelkelaget med cc30 for gulvvarmen, disse utsparingene forsterker jeg deretter i henhold til bildet nedenfor.
Bjelkelaget er 220x45 som har støtte på ~1000 og 3600 mm. Rommet har en lengde i den retningen på 2600 mm.

Er denne konstruksjonen helt bak mål?

Diagram av golvkonstruksjon med vannbåren gulvvarme, viser lagvise detaljer inkludert uthuling for rør og forsterkning med skruelimmet konstruksjon.

Mvh Daniel

Dette er det stadig problemet med høyde som du skriver. Man vil jo ha et trinn opp til badet. Jeg gjorde slik i vaskerommet mitt: jeg felte inn en 22 mm gulvsponplate mellom bjelkene (skrudd en 45x70 langsgående 22 mm nedenfor overkant bjelke) så limte jeg en gulvmasonitt (ca 5 mm tykk) med tannet sparkel. Armerte, slange 12 mm og flytavretting. På den måten fikk jeg senket høyden mange cm.

Man vil ikke ha trappetrinn mente jeg:)

Dr Trä: Hadde du også gulvvarme i vaskerommet?
I så fall, lå den parallelt eller på tvers av eksisterende bjelker?

Nå som sikkerheten på bad har vært tema så lenge så vil man jo ha margin selv om man velger en noe uvanlig løsning :)

Tvers tror jeg det var. Hehe udda? Det viktige er å få slangen i flytsparklet hvilket også gulvvarme leverandører anbefaler.

Legg lektene parallelt med gulvbjelkene (i samme høyde) og hakk ut dem i endene. Legg i plate og deretter gulvspon på det og eventuelt flytsparkel. Da sparer du 22mm i alle fall.

Mer enn det tror jeg er vanskelig om du vil ha bevart bæreevne. Da må du i så fall senke gulvbjelkene, og det kan jo være mye arbeid i denne situasjonen. At gulvet bygger 55mm + fliser er vel noe man må regne med.

//Johan

Jeg beklager hvis jeg hørtes litt kritisk ut. Det var ikke meningen.

Ingen fare. Hvordan hadde du tenkt å gjøre med gulvsponplaten på platene? Lime og skru eller bare skru?

johel572:
Det er disse 22mm som jeg vil ha. Dessverre er det eksisterende gulvvarme som allerede ligger tvers over gulvbjelkene. Dessverre så deles denne gulvvarmen med flere beboelsesområder så det er vanskelig å legge den i et annet mønster.

I det forslaget jeg har skissert ovenfor så lages det hakk i gulvbjelkene hver 300mm. Mao det er ~195mm funksjonell gulvbjelke igjen. Denne hviler som sagt på støtte etter 1000mm og deretter 3600mm fra bjelkelagets endestøtte.
Forsterkningen som jeg har skissert ovenfor burde vel rimeligvis mer enn godt kompensere for 25x25mm hakkene?

Ok jeg forstår. Nei det skal ikke være noe problem med hakket synes jeg. Hvordan gjør du med platen, lime og skru eller bare skru?

Gulvspånene tenkte jeg å lime og skru. Legger gulvvarmeplatene slik at de har litt mellomrom for hver gulvbjelke.
Det er jo ikke fornuftig å lime i gulvvarmeplaten direkte :)

• Liker
Hunnert
  • Laddar…
Jeg tror generelt ikke at det er noe problem å koble ut slik. Skrulimt gulvspon oppå bare så fungerer det garantert, bæremessig.

Din "forsterkning" er jeg ganske overbevist om at du kan droppe helt. Ettersom den sitter på midten av bjelken vil den lille forsterkningen den gir være i prinsipp forsvinnende liten.

Skru ikke i slangen bare, da kan det bli flytende gulv ;)

• Liker
Daniel.
  • Laddar…
vectrex: Takk for input. Litt så resonerer hjernen min med om forsterkningen, men jeg har sett at det finnes plateforsterkninger å kjøpe for formålet, så jeg tenkte at det kanskje gjør noen betydning likevel.

Jeg kjører på uthuling, med forsterkningen. Den sistnevnte kan da også fungere som en støtte til glesepanelet for gulvvarmen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.