Tenkte be om hjelp med forsterkning av bjelkelag ved kjøkkenbygging..
Huset er fra 1893, spennvidde i rommet 4,8m. Nåværende bjelker måler 150x120 og ligger ca cc 120. Frisk gynging med andre ord, og akkurat på kjøkkenet vil jeg gjerne utbedre det..
Hvilke alternativer ser dere, vil helst ikke bygge mer i høyden men 160 høye bjelker kan fungere uten at forskjellen mellom rommene blir altfor stor.
Tenkte be om hjelp angående forsterkning av bjelkelag ved kjøkkenbygging..
Huset er fra 1893, spennvidde i rommet 4,8m. Nåværende bjelker måler 150x120 og ligger ca cc 120. Friskt gyng med andre ord, og akkurat på kjøkkenet vil jeg gjerne utbedre det..
Hvilke alternativer ser dere, vil helst ikke bygge mer i høyden men 160 høye bjelker kan gå uten at forskjellen mellom rommene blir altfor stor.
Mvh Johan
Eneste muligheten med den spennvidden er stål. Men det er klart at alt høyere enn 150 blir jo bedre enn i dag.
Kan du ikke komme inn under og støpe noen søyler eller lignende?
Jeg kan ikke helt regne på dette. Men rent spontant er også limtre 180x42, for svakt for den spennvidden. Skal du følge regler for nedbøyning og svikt så tror jeg at det krever minst 220x45 C24 bjelker med skruvlimt gulvsponplate. 4,8 meter er lang spennvidde for et gulvbjelkelag.
Her er hva svensk tre foreslår med dine forutsetninger.
Takk vectrex! Har revet ytterligere og spader ut gammelt fyllnadsmaterial. Viste seg at under 1"planken lå ytterligere wn lengsgående 2" planke under nåværende bjelker. R8ver jeg bort alt dette og lar kjellerens innertak være, får jeg inn 260mm bjelker uten å kompromittere.med ferdig gulvhøyde.
Hva ville da vært å foretrekke, 225x45 C24 og skrulimt gulvspon?
Jeg ville satset på nye limtrebjelker midt mellom de gamle stokkene. 140x225 er nok. Ingen skruvlimt gulvspån, det pleier å bli besværlig med gammelt virke. For å fjerne betydningen av at de gamle stokkene er svakere, kan du velge kraftigere gulvplanker, typ 35 mm tykke. Kombinasjoner av plater og tre er selvfølgelig også mulig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.