Hei skal bygge et bad som innebærer at jeg må trekke avløpsrør gjennom gulvbjelke mellom de to planene i huset. Bjelken er 200 mm og skal bores 120 mm for røret. Må gjennom to bjelker, må man da forsterke bjelken på noe vis, noen som vet?
Mvh Luppe :-/
 
Kommer jo litt an på spennvidden samt kottlingen men det er enkelt å forsterke så dumt å ta sjanser...

Limskru fast en plyfabit ~15*195*1200 på begge sider av bjelken sentrert ved hullet. Naturligvis må du bore i plyfan også ;)

Kommer du dessuten til å spikre fast kolvningar 45*195 (se nedenfor) så er det greit!

-----------------------------------------------
| |
| |
----------------------- ----------------------
| |
| |
----------------------- ----------------------
| |
| |
-----------------------------------------------
 
Forsøk å bore så nær sentrum som mulig!
 
Dessverre må det være en viss helling på røret, 1,5 cm/meter så det blir i overkant på den ene og nærmere underkant på neste. Forsterke høres uansett ut som en god idé.
Mvh Luppe
 
Javisst, 1 cm / meter skal det være, men forsøk å unngå underkant på bjelken - der har du størst belastning!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.