Tenker på hvordan jeg skal forsterke opp Mellomgulvet i vårt rekkehus. Problemet i dag er at gulvet beveger seg og vibrerer når man går i andre etasje eller når barna leker der.

I dag ser det slik ut:

Gulvspon 22 mm
Bjelkelag 165 mm
Bjelke 20 mm
Plywood 8 mm
Tidligere spenningshimling

Bjelkene er 4360 mm lange og sitter på cc60 og noen steder med cc45

Har tenkt på å stive av med to rekker. Ville det kunne ha noen effekt?

Hvordan ville det fungert å sette 45x45 treverk på hver side av bjelkene øverst nærmest sponplatene, ville det stive opp?

Eller er det noen som har et bedre forslag?

Jeg er en flittig bruker av søkefunksjonen men har ikke helt klart å finne det jeg søker. Derfor håpet jeg at noen skulle ha noen gode ideer!

Stommen skrev:
Bjelkene er 4360 mm lange og sitter på cc60 og på noen steder med cc45

Har vurdert å kortle med to rader. Kunne det ha noen effekt?

Hvordan ville det ha fungert å sette 45x45 virke på hver side av bjelkene øverst nærmest sponplatene, ville det ha stivet opp?

Eller har noen et bedre forslag?
Veldig lang spennvidde for den bjelkedimensjonen.

Kortle kan hjelpe noe (man pleier av tradisjonelle grunner kalle det for krysskolvning selv om det nå for tiden ofte ikke "krysses").

Ditt forslag med 45x45 øverst er det som gir best effekt. Allra best hvis du kunne nå å gjøre noe lignende nederst også. Kanskje en 45x45 øverst og en nederst? De trenger ikke nødvendigvis gå hele bjelkens lengde, det holder sikkert med ca. 80% av lengden i midten av bjelken.
En økning av stivheten får man også om man limer gulvsponet mot bjelkene.

Kan jeg bruke vanlig veggregel 45x45. Eller stilles det noen andre krav til virket?

Er det best å spikre eller skru fast reglene?

Skru og lim
vanlig virke OK

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.