Trenger litt råd.

Vi holder på å renovere overetasjen i huset. Tømmerhus fra 1890-tallet, 2 etasjer.
Det er et rom som er helt uinnredet, dvs. bare tømmervegger og gulvet er bare gulvbjelker (typisk original fra 1800-tallet, men virker å være i god stand).

Rommet er ca 5 * 5 meter og skal i prinsippet deles på midten til 2 rom. I den ene halvdelen skal vi ha baderom, og den andre halvdelen blir et lite soverom.
Baderommet blir altså 5 meter langt og litt mer enn 2,5 meter bredt.
Siden badet skal helflises samt at vi nok vil ha et hjørnebadekar, må gulvet forsterkes.

Gulvbjelkene som er der nå, sitter med ca cc 450-500 (varierende avstand mellom alle) og er i litt forskjellig høyde, så nye må inn, dels for å få det rett, men også for stabilitet for flising osv.
Gulvbjelkenes lengde / retning er i samme retning som badets nåværende lengste del (5 meter) om dere forstår hva jeg mener 😄 Vi kan/vil ikke endre rommenes plassering av ulike årsaker.

Skilleveggen mellom rommene blir altså bygget i samme retning som de eksisterende gulvbjelkene. Dimensjonen på gulvbjelkene er ca 200* 55 mm. Hver andre bjelke er noe lavere enn de andre, de lavere er ca 180 mm.

Vi har hatt noen forskjellige snekkere samt bekjente her som har sett og fått forskjellige forslag på hvordan vi skal forsterke gulvet.

Alternativ 1: Sette nye gulvbjelker med 300 cc i hele baderommet i "samme" retning som de eksisterende bjelkene og da feste dem i yttervegg og den befintlige innerveggen som er der.

Alternativ 2.: Skjære opp taket i underetasjen og sette inn en bjelke der som går i motsatt retning av de eksisterende bjelkene, bjelken skal dekke hele rommets lengde (5 meter) og bygge inn den bjelken i yttervegg/innervegg for å stabilisere nedenfra.

Vi vil måtte rette gulvet så nye bjelker / rekle opp gulvet må vi gjøre uansett, spørsmålet er altså om gulvet kan bli tilstrekkelig stabilt bare med alternativ 1, eller om vi faktisk trenger å sette inn en bjelke?
Eller om vi må kjøre både alt 1+2...

Har forstått at hvis man skal flise må det være maks 300 cc mellom reglene i gulvet for at det ikke skal bevege seg, men lurer på om det fungerer å kjøre uten bjelke nedenfra når rommet er såpass langt (og bredt)? Kan det bli stabilt ved å bare sette inn nye gulvbjelker?

Ville vært takknemlig om dere ville gi noen tips her. Hvordan ville dere gjort det?

Sviktar det så mye at dere må forsterke hele veien altså ?

Ellers ville jeg kotlat...det er jo nok for å få stabilitet nok for badet i seg selv, men så kan selvfølgelig hele bjelkelaget svikte og da trenger dere jo bjelke/flere bjelker...

/K

Ikke for at jeg på noen måte er ekspert, men i huser jeg holder på å bygge (løsvirkepakke fra hustillverker) har vi takstoler med nedre bærer 220x48 med cc900, og der kortlar man kun med stående 2x4 i husets lengderetning, oppå takstolene, som jo går i andre retningen. Så er dine bjelker i bra stand så burde de jo alle ganger være stabile nok. Men jeg er bare en glad amatør :) (om enn ingeniørutdanning med styrkeberegninger i ryggen) :)

• Liker
Linda Stenudd
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.