Pent verre, flott jobbet!

• Liker
Kristofferm
  • Laddar…
Har retter opp gulvbjelkene ved å skru 45x170 på én side. Da bjelken allerede var i vater og klar var det bare å feste reglene i høyde med bjelken, avpasse med vateret og dobbeltsjekke ute i kanten med de andre reglene før alt ble skrudd fast ordentlig. I følge vateret er jeg innenfor 1 mm på 2 meter over hele flaten, OCD-en jubler.

Skrudde med 6x120 skruer med omtrent 45 cm mellomrom. De fleste gulvbjelkene var riktig skrudd, men ved å sette skruen så den treffer bjelken nær der regelen ligger imot gikk det fint å feste dem allikevel. Har en litt gal plan for å stive opp det ytterligere samtidig som jeg sørger for at cc-målet er mer enn 600. Kommer tilbake med noen bilder når jeg har kommet videre.

• En treplattformer med synlige gulvåsere og ledninger, samt elektriske koblingsbokser installert mellom bjelkene. En hammer og rør er også synlige.
  • Gulvåser forsterket med nye bjelker på 45x170 mm, festet med skruer, sett ovenfra. Ledninger og koblingsbokser ligger mellom gulvbordene.
sunnis
Beste er jo å skrulim så bjelkene blir forsterket som en eneste homogen trebjelke. Men pent uansett! Det kommer garantert til å bli stivt.

• Liker
Kristofferm
  • Laddar…
Nå har jeg endelig kommet videre så det er på tide å fikse etasjen under mellomgulvet. Gulvet er 5,4 m bredt og 3,4 m langt, og jeg har lagt inn en liggende bjelke 230x180 i midten av rommet, så bjelken vil ha et spenn på 3,4 m.

Veggene som skal bygges der bjelken skal støttes, vil være av lettbetong, så jeg vurderer å bruke stående stålsøyler for å bære opp bjelken siden disse kan mures inn i lettbetongen. På den ene siden vil veggen bli 30 cm tykk, men jeg skulle gjerne hatt den tynnere på den andre siden hvis mulig, gjerne ned mot 10 cm.

Spørsmålet er hvilken type stålsøyle som ville fungere.

Min amatørmatematikk er at hvis jeg beregner gulvet til å være 0,5 kN/m2, gir det meg 9,18 kN på gulvflaten som er 18,36 kvm. Da gulvet hviler på ytterveggene på to sider, bør belastningen på søylene være lavere, jeg tenker en tredjedel, altså 3,6 kN. Denne belastningen deles likt på de to søylene som bærer opp midtbjelken, hvilket da skulle gi 1,8 kN per søyle. Søylene blir ca. 2,4 m lange, noe som selvfølgelig har betydning for belastningen.

Jeg tenkte å sjekke med et firma som kan produsere søylene for meg om de kan regne ut passende dimensjoner, men det er betryggende å ha litt grunnlag når jeg snakker med dem. Tenkte derfor at noen med kunnskap her på forumet kanskje kunne si noe om saken
:)

Sist redigert:
Om du skal mure dem inn i veggen, er det noe som hindrer deg fra å gå opp til 3 eller 5 stolper?
(Utover prisen selvfølgelig, selv om slankere stolper kan være noe billigere så vil vel den "faste" kostnaden per stolpe være mesteparten)

Dvs, om det er viktigere at de er smale for en tynnere vegg enn at det blir så billig som mulig?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du skal mure dem inn i veggen, er det noe som hindrer deg fra å gå opp til 3 eller 5 stolper?
(Utover prisen selvsagt, selv om tynnere stolper kan være noe billigere så vil vel den "faste" kostnaden per stolpe være hoveddelen)

Dvs, om det er viktigere at de er smale for en tynnere vegg enn at det blir så billig som mulig?
Jeg er ganske fleksibel, stolpen på den smale siden kan absolutt være for eksempel 100x300mm eller lignende, spørsmålet er hva som kreves for å få passende bæreevne, samt om det er best med i-bjelke, firkantprofil eller hva som nå blir best.

Kristofferm Kristofferm skrev:
Jeg er ganske fleksibel, stolpen på den smale siden kan absolutt være for eksempel 100x300mm eller lignende, spørsmålet er hva som kreves for å få passende bæreevne, samt om det er best med i-bjelke, firkantprofil eller hva som nå blir best.
Har sett rundt litt og funnet ut at en HEA 100 profil på 2.4m klarer omkring 30 tonn, det skal altså ikke være noe som helst problem med å få inn bæreevnen i en stolpe i en 100mm tykk vegg.

Q
Kristofferm Kristofferm skrev:
Min amatørmatematikk er om jeg regner på bjelkelaget på 0,5 kN/m2 så gir det meg 9,18 kN på gulvarealet som er 18,36 kvm.
Skal du ikke bruke rommet til noe?

Du bør bruke 2,5 kN/m2 +0.5 for egenvekten om du skal ha det som boligareal. 1 kN/m2 om det bare er lagringsplass.

Nå så du jo at søylene kan ta mye last uansett, men bare så du ikke regner deg bort.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Skal du ikke bruke rommet til noe?

Du bør bruke 2,5 kN/m2 +0.5 for egenvekten hvis du skal ha det som boligareal. 1 kN/m2 hvis det bare er lagringsareal.

Nå så du jo at søylene kan ta mye last uansett, men bare så du ikke regner feil.
Rommet er mest gjennomgangsrom over trappen, så det blir ikke mye i det, men alltid bra å dimensjonere oppover. Takk for bra innlegg!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.