Hei! Jeg skal bygge nytt bad og må først fikse bjelkelaget. Min første større renovering.

Huset er fra 1924 og bjelkene har målene 60x195mm. De har en gang blitt høvlet ned fra 220mm, og resultatet ble ganske "grovt" med mange ujevnheter. Noen bjelker er litt vridde og høyden varierer også mellom bjelkene.

cc-mål varierer mellom 69cm og 98cm. Spennvidden er 4 m.

Jeg tenker at det beste ville være å skrulim en 45x195 på siden av eksisterende bjelke for å forsterke og la den stikke litt opp over kanten for samtidig å få høyden jevn. Deretter sette kortlinger nær endene for å få stabilitet i sideveis retning.

Så tenkte jeg å redusere cc-målet med enda en 45x195mm regel imellom, cc blir da altså mellom 29,25cm og 43,75cm

Jeg har jo ingen standardmål på bjelkelaget, så jeg kan ikke finne i noen tabell om dette er nok for å gi tilstrekkelig stivhet i bjelkelaget? Må jeg kanskje ned under cc-30?

Hva tror dere?

Eller finnes det kanskje en annen bedre løsning?

Oppå tenkte jeg ha vannbåren gulvvarme og klinker. Vet ikke hva som er den beste løsningen for dette heller? Sporad sponplate, plater + flytesparkel?
 
  • Bilde av et gammelt bjelkelag med synlige bjelker i et delvis demontert rom. Verktøy og materialer ligger på gulvet. Veggene er uten panel.
T
I vår påbygde loftsetasje har vi omtrent 390 cm spennvidde og bjelker 45x220 på c/c 300 mm og deretter kortlinger imellom (også de c/c 300 mm, noe som er utrolig overdrevet...)
På det er det skrulimt gulvspon og til slutt en gulvgips før det er armert avrettingsmasse med 12 mm gulvvarmeslange og på det fliser.

Vår konstruktør var nøye med at c/c 300 mm var tilstrekkelig med den spennvidden og bjelkestørrelsen dersom man skrulimmet gulvspon på det.
Så var det våre håndverkere som la ytterligere gulvgips og satte kortlingene på samme c/c som bjelkene.

Det har fungert bra hittil (2 år).

Jeg ville regne litt på hva dine 195-bjelker gir for svikt og så kanskje sette nye imellom for å få ned c/c-målet til så nær 300 mm som mulig. Å skrulim en på eksisterende bjelke vet jeg ikke om det trengs, eventuelt for å få en rett overkant om de er ujevne.
 
  • Liker
Sammy8282
  • Laddar…
Ok det høres svært stabilt ut! Jeg sikter nok på å få ned cc til ca 30cm og litt flere kortlingar også

Takk for ditt svar!
 
Det er jo flere aspekter man må ta hensyn til når man dimensjonerer bjelkelag. Dels er det den samlede lasten, dels er det svikten som ikke nødvendigvis henger sammen med lasteevnen. Deretter er det gulvmaterialets bæreevne (det som ligger oppå bjelkene). Svikten er vanligvis det største problemet fordi begrensningene er flere. Din idé om å skruelim en 45x195 regel ved siden av de eksisterende bjelkene er en utmerket tanke. Sammen med en skruelimet gulvplate gir det en godkjent svikt. Derimot er det ikke så vellykket å kombinere det med en vanlig 45x195 regel midt i fagene. Effekten blir da et gulv der svikten er OK på annenhver bjelke og for høy på annenhver. Vil du bruke den prinsippet for løsningen, må du bruke limtre midt i fagene. For eksempel 115x180 som monteres i overkant med øvrige gulvbjelker. Et alternativ er å bruke enda kraftigere limtre midt i fagene, f.eks. 115x225, la være å forsterke de gamle bjelkene og kombinere det med et kraftigere overgulv som klarer 1 m spennvidde, f.eks. 24 mm k-plywood.
 
  • Liker
kulle
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det er jo flere aspekter man må ta hensyn til når man dimensjonerer bjelkelag. Dels er det den samlede lasten, dels er det svikten som ikke nødvendigvis henger sammen med lastbæringen. Deretter er det gulvets bære evne (det som ligger oppå bjelkene). Svikten er vanligvis det største problemet siden begrensningene er flere. Din idé om å skruvlimme en 45x195 regel ved siden av de eksisterende bjelkene er en utmerket tanke. Sammen med en skruvlimmet gulvplate gir det en godkjent svikt. Derimot er det ikke så vellykket å kombinere det med en vanlig 45x195 regel midt i fagene. Effekten blir da et gulv der svikten er OK på annenhver bjelke og for høy på annenhver. Vil du bruke den løsningen må du benytte limtre midt i fagene. For eksempel 115x180 som monteres i øvre kant med de andre gulvbjelkene. Et alternativ er å bruke enda kraftigere limtre midt i fagene, f.eks. 115x225, unnlate å forsterke de gamle bjelkene og kombinere det med et kraftigere overgulv som klarer 1 m spennvidde, f.eks. 24 mm k-plywood.

Ok interessant!
Så hvis jeg har forstått det siste alternativet riktig så kan jeg forsterke bjelkene som jeg tenkte og kombinere det med 24 mm k-plywood slik at det gir tilstrekkelig stivhet uten å redusere cc-målet?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.