Da ville jeg brukt et spiralbor med spiss og boret en rekke hull som ligger "kant i kant" eller noe overlappende for så å ta et bredt stemjern og hugge ned de små kantene som blir igjen. Du kan med fordel tvinge fast en bit tre som anhold langs sporet slik at du får loddrette sider og det ikke drar av gårde. Et annet alternativ hvis du har et 8mm stemjern eller lokkbeitel så stikker du ut hele hullet. Du vil jo ha en åpen side, så det er ganske enkelt å få ut spon.
Hvis sporene skulle gått rett gjennom hele bjelken så ville jeg ha saget to spor og så hugget bort spill, men jeg gjetter at dere vil ha sporet fra oversiden og ikke gjennomgående.
På de gamle bjelkene kommer jeg nok til å bli tvunget til å kjøre gjennom hele da den nye bjelken føres inn nedenfra med bjelkeholderne montert.
En annen utfordring innser jeg nå, er at det kommer til å bli trangt å komme til mellom de gamle bjelkene for å gjøre uttaket fra siden. Må nesten kjøre nedenfra om det skal gå. 🤔
Ja, på de gamle bjelkene må du nok gå nedenfra som du viser.
Et tips er jo at om du skjærer bort en bit av bjelken så kan du bruke biter av det materialet for å lime tilbake i sporet under beslagene så "skjuler" du det noenlunde.
Bruker du dessuten en bit fra overflaten så vil det knapt synes.