Hei! Jeg har en sviktende mellomdekke i min tømmerhytte bygget i 1910. Jeg har blitt rådet av en konstruktør til å forsterke den sviktende bjelken med en upe-bjelke på begge sider. Noen som har gjort noe lignende og kan gi råd? Hvordan fester jeg bjelken i ytterveggene for eksempel?

S sssofia skrev:
Hei! Jeg har et sviktende mellombjelkelag i mitt laftehus bygget 1910. Jeg har blitt rådet av en konstruktør å forsterke den sviktende bjelken med en upe-bjelke på begge sider. Noen som har gjort noe lignende og kan komme med råd? Hvordan fester jeg bjelken i ytterveggene f.eks?
Hei

Blir litt forvirret, du skriver at mellombjelkelaget svikter men så at du skal forsterke bjelken? Er det hele bjelkelaget eller kun en bjelke. Men uansett hvordan det ligger an så vil hele begynne å svikte med tid på grunn av treets plastisitet og deformasjoner. Så tilbake til spørsmålet ditt. Å feste en stålbjelke i ytterveggene på et laftehus kan gjøre mer skade enn nytte. Mitt råd er frittstående søyler ved yttervegg som bærende bjelke ligger oppå.

Mvh

Det trengs en tydeligere redegjørelse hvis du skal få noen vettige råd. Jeg antar at hele bjelkelaget trenger en ekstra bærevegg på tvers for å redusere svikten. Jeg er enig med Mahnils i at det ikke er passende å feste en stålbjelke i en laftet yttervegg, spesielt ikke om det er liggende tømmer. Generelt sett synes jeg man skal være forsiktig med å innføre stål i trekonstruksjoner. Det finnes situasjoner der det er den eneste løsningen, men tre og stål har veldig forskjellige egenskaper.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.