Heisann, jeg og min samboer har støtt på problemer i vår husrenovering, vi gjennomfører en takrenovering nå fordi det gamle var for dårlig. I samband med dette ville vi ta frem de gamle tømretakstolene og beholde dem synlige, så vi kommer til å heve taket 220 mm med hjelp av 220*45-regler.

Til problemet, i og med at vi vil ha så mye gulvplass som mulig, uansett om ikke alt er møblerbart, så rev vi to vegger og inni disse veggene ligger det en form for avstivende regler for mellomgulvet. Rommet under måler ca 6 * 4 M.

Så det vi vil gjøre nå er å fjerne disse reglene/bjelkene og erstatte dem med noe som kan skjules i gulvet uten altfor store modifikasjoner.

I den enkleste av alle verdener tenkte jeg at man kunne bruke nye regler med tilsvarende tykkelse som eksisterende mellomgulv, men legge det tettere. Men, så er jeg jo heller ingen ingeniør, så kan jo ingenting om fasthet, trykklaster etc.

Avlastningsbjelken er 220*70*4100 MM og er felt inn i yttervegg og ligger på en mellomvegg i underetasjen med en dørkarm i.

Mellomgulvet har dimensjonene 150*150*5930 og de er felt inn i veggene med cc 1100 mm.

I underetasjen har vi en peis midt på innerveggen som vi gjerne ikke vil røre.

Jeg vedlegger også noen bilder med forklaringer på.
Gulv under renovering med synlige mellombjelker, en avlastningsbalk og en yttervegg. Treverk og spiserester rundt bjelkelaget. Bilde av et loftsrom under renovering med synlige tregulv og takstoler. Flere fargede linjer markerer strukturelle elementer. En stige står mot veggen. Plantegning av etasje som viser rommene "Hall" og "Vardagsrum" med tilstøtende trapper.

Stort takk på forhånd for alle svar.

Mvh/Henrik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.