Jeg skal installere bergvarme. Vil plassere pumpen slik at kollektorslangen må komme seg forbi en bjelke i taket i det kjellerrommet hvor installasjonen skal skje, se foto. På grunn av forholdene på utsiden kan jeg ikke dra inn kollektorslangen i huset på den andre siden av bjelken. Installatøren vil at slangene skal trekkes horisontalt langs taket.

Da blir det snakk om hulltaking gjennom bjelken. Med isolasjon blir det vel snakk om 75-80 mm Ø på hullene.

Bjelken måler 145 mm (høyde) x 125 mm (bredde).

Hullene bør plasseres langt til venstre nær støtten i muren.

Hvordan bør jeg tenke rundt forsterkning?

Skruelim solide vinkeljern på hver side av de nedre kantene? Vinkelstøtte mot innsiden av muren?
 
  • Gammel trebjelke i et kjellerrom, med eksisterende hull og tegn til slitasje. Konstruksjonens styrke vurderes for installasjon.
Hei
Behøves det virkelig isoleringen inni treverket?
Ellers er det vel bare gulv oppå bjelken?
Det burde gå å bore hull uten større problem hvis man holder seg midt i bjelken da bjelken må være mer stiv enn sterk, gitt at det bare er gulvbelastning den tar opp.
Ellers skruelim i flere lag og forsterk.
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hei
...
Takk for svaret.

Ja det er gulv oppå. Lekter tvers over bjelken og på disse gulvspån og så videre...

Ifølge installatøren trengs isolasjon også der. Jeg er tilbøyelig til å være enig, vil jo ikke risikere at det blir kondens som risikerer å bli sugd opp av treet, om enn aldri så lite.

Bore midt i føles ikke som et alternativ, installatøren ville unngå bøyinger så langt det er mulig. Hullene må altså settes i overkanten av bjelken.
 
M Mlwd skrev:
Takk for svaret.

Ja det er gulv oppå. Lektere på tvers av bjelken og på disse gulvspon og så videre...

Ifølge installatøren trengs isolasjon der også. Jeg er tilbøyelig til å være enig, vil jo ikke risikere at det blir kondens som risikerer å bli sugd opp av treet, om så aldri så lite.

Bore midt i føles ikke som et alternativ, installatøren ville unngå bøyer så langt det er mulig. Hullene må derfor settes i overkant av bjelken.
Ja, isolasjon trengs absolutt, ellers blir det kondens og etter noen tiår har bjelken råtnet bort...
 
  • Liker
Mlwd og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.