Har 45x145 bjelker med cc30 og et spenn fritt på 2900 mm. Tatt bort det tidligere gulvet som var 18 mm sponplater, spikret og halvveis limt og skal erstattes med nytt 22 mm gulvspon.

Laveste punkt i rommet finner man ved den bjelken som ligger langs med døren til rommet, øvrige er et par millimeter til som mest 10 mm høyere på de midterste bjelkene. Vil få det i nivå helst uten å heve gulvet mot tilstøtende rom.

Hadde tenkt å høvle ujevnhetene og deretter forsterke bjelkene med konstruksjonsfiner skrulimet på sidene men jo mer jeg leser om det desto mer usikker blir jeg. Det virker som om noen mener at det fungerer kjempebra og andre at finer ikke tilfører noen nevneverdig styrke.

Noen som vet hvordan det ligger til? Fungerer det å forsterke med finer? Å få inn nye 145 bjelker ville blitt vanskelig, alternativet er 120. Kanskje helt overkill å forsterke de eksisterende bjelkene, men vil jo ikke få tilbake grunnen til at jeg rev opp gulvet som var svikt og knirk.

Sist redigert:
Titta på kertobalk del er stivere enn limtrebjelke og billigere. Men ser ut som f… n så den bør ikke vises.;)

Finerlaminert tre eller LVL er plater eller bjelker laget ved liming av tynne lag av finer av tre. I motsetning til den mer vanlige kryssfinerplaten legges finerskivene ved produksjon av LVL med fibrene i samme retning. Dette gir LVL helt andre styrke- og krympegenskaper enn kryssfiner.

• Liker
Trafikverket1
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Se på kertobalk del er stivere enn limtrebalk og billigere. Men ser ut som f... n så den bør ikke synes.;)

Fanerlaminattræ eller LVL er plater eller bjelker laget ved å lime tynne lag av fanér av tre. I motsetning til den mer vanlige kryssfinerplaten legges fanérplatene ved produksjon av LVL med fibrene i samme retning. Dette gir LVL helt andre styrke- og krympeegenskaper enn kryssfiner.
Virker definitivt interessant men litt mer omstendelig å få tak i og en annen prisklasse. Planen er å kunne gå på gulvet etter helgen :D

Beste svar

Første spørsmål: Er det en forbedring eller en forverring fra et stivhetssynspunkt å høvle ned 10 mm og forsterke med 12 mm skrusammensatt k-plywood på begge sider? Jeg ser bort fra eventuelle forskjeller i elastisitetsmodul. Treghetsmomentet for 45x145 er 1143 cm4, for 45x135 pluss plyfa 1415 cm4. Det er altså en forbedring. Med c/c 300 mm og skrusammensatt 22 mm sponplate vil svikten bli OK.

• Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Første spørsmål: Er det en forbedring eller en forverring fra stivhetssynspunktet å høvle ned 10 mm og forsterke med 12 mm skruet limet k-plywood på begge sider? Jeg ser bort fra eventuelle forskjeller i elastisitetsmodul. Yttröghetsmomentet for 45x145 er 1143 cm4, for 45x135 pluss plyfa 1415 cm4. Det er altså en forbedring. Med c/c 300 mm og skrulimet 22 mm sponplate vil svikten bli OK.
Tusen takk for ditt svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.