Hei
Holder på og renoverer i underetasjen og har tatt opp tak og vegger. For å få plass til gulvvarmefordeleren så måtte jeg kappe en av stenderne i den bærende veggen. Men det kjentes ikke som den bar noe last da den var lett å fjerne. Når jeg nå har fått fram alt så ser jeg at den langsgående bjelken mot taket ser veldig spinkel ut og at den er nedbøyd på flere steder der det er opplegg for mellometasjen. Skal jeg stive opp veggen og felle inn en grovere bjelke? Hvilken dimensjon i så fall. Veggen er ca 3.20 lang og deretter tar en limtredrager over. Mellometasjeplanet er knapt 9 meter. Hullet der det har vært en dør nærmest limtredrageren skal tettes igjen så her kan jeg sette flere stendere. Men hvordan gjør jeg over gulvvarmeskapet? Der er det 1.15 m mellom stenderne.
Gjør som over døren.
Det er vel "bare å veksle av" rett og slett.
Nå er det doble bjelker på den ene siden så det er bare å sette igjen døren og sette inn doble kortlinger over skapet og enkle ved siden av. Og så regel opp med en passende CC da døren ikke lenger finnes og som var det naturlige stedet for å lappe gips eller hva du nå bruker.
Vil du ta opp mye krefter må du sette inn skråavstivere mellom gulv og kortling i feltene ved siden av skapet og så fortsette med skråavstiver over skapet i de feltene. Men det er nok litt overkurs. (avhengig av hvordan det ser ut oppover i huset riktignok)
Som du selv er inne på; i døruttaget dobler du den ensomme regelen ved siden av skapet samt slår inn en regel i midten av åpningen. I de nå doblede reglene ved siden av sentralen limer og skrur du på ytterligere en regel på hver side så langt det går mot sentralens øk. I disse reglene gjør du uttak for 45*195. Enkelt og sterkt!
Så det holder å veksle av slik som dere beskriver. Man trenger ikke å stifte opp og bytte hele den overliggende regelen? Den så så spinkel ut...
Godt i så fall, så jeg en masse styr foran meg...
Ok da er planen å sette inn nye bjelker og så veksle av åpningene med 45x195! Og både lime og skru!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.