Hei
Skulle gjerne rive en vegg som finnes mellom to rom på markplanet i den tilbygde delen av huset vårt. På tegningen vises tilbyggelsen fra gavlen. Veggen er altså den rett ved siden av den gule streken på tegningen, (bilde2). Går det ut ifra denne tegningen å forstå om og i hvilken grad denne veggen er bærende?
takk på forhånd!
peter
Skulle gjerne rive en vegg som finnes mellom to rom på markplanet i den tilbygde delen av huset vårt. På tegningen vises tilbyggelsen fra gavlen. Veggen er altså den rett ved siden av den gule streken på tegningen, (bilde2). Går det ut ifra denne tegningen å forstå om og i hvilken grad denne veggen er bærende?
takk på forhånd!
peter
Den føles definitivt bærende. Vil du fjerne hele veggen, eller utvide en eksisterende åpning?
Veggen bærer bjelkelaget til andre etasje. Risikoen med å fjerne den kan være at bjelkene kan bue seg litt, og du kan ikke lenger lukke dørene i andre etasje.
Veggen bærer bjelkelaget til andre etasje. Risikoen med å fjerne den kan være at bjelkene kan bue seg litt, og du kan ikke lenger lukke dørene i andre etasje.
Vet ikke hva den kalles, men det er på det andre bildet den som er i midten av huset på bakkenivå og så å si går innover i tegningen fra gavlen. Helst vil jeg ha den helt bort.
Hvis jeg vil ha den helt bort, hvordan gjør man det og hvor stor er arbeidsinnsatsen? Trebjelke? Stålbjelke? Med søyle?
Kort sagt, hvordan gjør man det? (Merk at jeg ikke skal gjøre det selv, prøver å få en oversikt over operasjonens omfang)
Peter
Hvis jeg vil ha den helt bort, hvordan gjør man det og hvor stor er arbeidsinnsatsen? Trebjelke? Stålbjelke? Med søyle?
Kort sagt, hvordan gjør man det? (Merk at jeg ikke skal gjøre det selv, prøver å få en oversikt over operasjonens omfang)
Peter
Vil du rive veggen i husets fulle lengde eller bare i den delen som "finnes mellom to rom på bakkeplan i den tilbyggede delen av vårt hus"...? Om hele husets lengde; oi....
Om bare en del; hvor lang er veggen? Det er jo ganske stor forskjell mellom å fjerne en veggdel på 4-5 meter sammenlignet med en hel vegg på 8-10 meter. Observer at jeg ikke er kyndig om dette og ingen pålitelige svar har å gi, jeg er bare ganske god på å komme med oppfølgingsspørsmål som noen ganger forhåpentligvis klargjør litt... 
Skal du ha noen tverrgående vegger? I så fall kan du ha søyler i dem. Uten søyler blir nok bjelken så høy at du må bøye deg når du skal gå under den...
Du begynner med å snakke med en konstruktør for å få de rette dimensjonene. Deretter gjør du en melding til kommunen for å få det godkjent. Til slutt får du tak i et byggefirma som kan gjøre jobben.
Jeg vet ikke hvordan man gjør det, men jeg gjetter at man støtter opp innetaket på hver sin side av veggen, river den, løfter opp bjelken og setter på plass søyler.
Du begynner med å snakke med en konstruktør for å få de rette dimensjonene. Deretter gjør du en melding til kommunen for å få det godkjent. Til slutt får du tak i et byggefirma som kan gjøre jobben.
Jeg vet ikke hvordan man gjør det, men jeg gjetter at man støtter opp innetaket på hver sin side av veggen, river den, løfter opp bjelken og setter på plass søyler.
Tank for input, veggen er cirka 4,4 meter lang og går fra veggen som du ser på bildet til "ytterveggen" på det gamle huset. Det er således "bare" disse 4,4 meter som skal rives.
Tverrgående vegger? litt usikker på hva du mener, jeg vil helst ikke ha noen vegger i det hele tatt, bare bli kvitt den eneste veggen som finnes.
Er det liksom prinsippet at bjelken festes i ytterveggene og hviler i disse festene + en søyle i midten, eller må det gjøres søyler også i endene på bjelken, dvs 3 søyler?
Peter
Tverrgående vegger? litt usikker på hva du mener, jeg vil helst ikke ha noen vegger i det hele tatt, bare bli kvitt den eneste veggen som finnes.
Er det liksom prinsippet at bjelken festes i ytterveggene og hviler i disse festene + en søyle i midten, eller må det gjøres søyler også i endene på bjelken, dvs 3 søyler?
Peter
Om det bare er 4,4 meter vegg som skal bort så er jeg ganske sikker på at du ikke vil trenge noen mellomstående, men det holder at bjelken hviler dels på den gamle ytterveggen og dels på den nye ytterveggen, muligens med noen forsterkninger på disse stedene avhengig av hvordan disse veggene ser ut. Dog, jeg er som sagt ingen ekspert så det finnes andre som du bør lytte til og få råd fra før du bestemmer deg. Nå ser det imidlertid mer lovende ut tør jeg nok si! 
Har nå tatt opp inspeksjonshull i vegg og tak. I taket kan man se at bjelkene som går i tegningens høyre venstre retning er skjøtet, dvs ligger overlappende. Skjøten hviler på det reisverket som den aktuelle veggen består av, således veldig bærende vegg. Når jeg ser nærmere på tegningen kan man jo faktisk se at det er noen type prikker over veggen, dette betyr vel at bjelken er skjøtet?
Nåvel, takk for alle svar!
Peter
Nåvel, takk for alle svar!
Peter
Klikk her for å svare