Vi forstyrres av og til av naboer som spiller musikk hele natten, og det eneste vi hører er "bassdunket". Også firehjulinger er skikkelig forstyrrende da motorlyden ser ut til å gå gjennom hva som helst.
Nå skal vi løfte en etasje, og jeg vurderer valg av yttervegg for å få best mulig lydisolering.

Hva finnes det av alternativer?
Jeg har vurdert
Liggende panel
50mm luft
Fasadegips
270mm isolasjon
OSB+gips

Jeg har prøvd litt med Insul, og det som ser ut til å gi mest er masse gips på innsiden. Derimot ser ikke gips på fasaden ut til å gi så mye.

Når jeg sammenligner med nåværende vegg, er det ikke så stor forskjell, men jeg mistenker at utførelsen spiller en stor rolle, og hvor tett det er?

Takk for svar.

Husk at vinduene er viktigst, mest lyd kommer inn gjennom dem. Lyd finner også veien inn gjennom åpninger, som f.eks. ventilasjon.

Hei!
Som pelpet skriver, er gjennomføringer ofte synderen i dramaet, men foruten gjennomføringer og vinduer er det visse ting som er bra å tenke på.

Tunge materialer er absolutt best for å absorbere lyd, lyd overføres nemlig gjennom vibrasjoner i konstruksjonen og jo tyngre konstruksjon = mindre vibrasjoner. Dette er sannsynligvis forklaringen på at det er basslyden, logisk.

En tung konstruksjon kan være dyr og besværlig å utføre dog.

En løsning er å lage en dobbeltstamme i veggene, dvs. i stedet for å ha 45x270 som stamme, så bruk 45 x 195 og deretter ha et lite mellomrom og fortsett med 45 x 95, da vibrerer den ytre konstruksjonen, men den mot rommet står stille og dermed overføres ikke lyden inn. Isolasjonen kan være som den var da den ikke leder noe lyd.

Det finnes også spesielle lydbøyler som man kan bruke som leder lyd betydelig dårligere.

/Torpalainen

Lyden kan også ta seg inn via taket. F.eks. inn gjennom takfotventilasjonen og ned gjennom isolasjon og takgips. Den standardtypen av takkonstruksjon er en elendig lydisolator.

Kan nevne at vi har platetak på 3 mm masonittplater (type), isolasjon, spredningspanel og så takgips. I stuen hvor vi har TVen, må lyden skrus opp til MAX for å høre noe når det slagregner. Det bråker noe utrolig. I den eldre delen av huset, der det er litt mer robuste planker og tømmer, samt det gamle spontaket under platen, høres det nesten ikke i det hele tatt.

Konklusjon: på med så mange lag av tunge og massive materialer som mulig, og helst også trefiberisolasjon i stedet for glassull, siden den pakkes tettere og er derfor tyngre og mer kompakt og demper lyd bedre. Dog er det relativt meningsløst å gjøre alt dette om ikke alle eventuelle sprekker også utbedres. Det vil si ventiler, vinduer & dører, vegg- takmøte samt taket (innvendig). Alternativt finnes det, som nevnt tidligere, spesielle byggemetoder for å dempe støy.

D09
Jeg brukte prinsippet om at lyden skal veksle mellom fast og løst, dvs. fast materiale til luftspalte til fast materiale, og at lyden ikke skal kunne ledes gjennom stenderverk gjennom rom.

For eksempel, rommene er snekret slik at lyden ikke kan tas opp av en stender i veggen, ledes inn til rommet ved at stenderen er festet direkte mot takbjelkene eller tverrgående gles eller hva det heter osv.

La også gummimembran rundt stenderverket gulv/tak på rommene oppe på loftet.

Så monterte jeg billige tynne drittdører ha ha 😁 men det skal endres en dag.

Dette fungerer kanskje bedre mot lyd som man selv skaper i eiendommen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.