Vi har nylig kjøpt et hus der malingen har flasset av platene som er satt opp for å dekke søylefundamentet. Takstmannen angav i rapporten at det ikke er mulig å male på de platene som nå er satt opp. Vi ville gjerne ha et lignende utseende som i dag - noen som har noen forslag til hvilket materiale vi kunne bruke? Vi ønsker altså plater som vi kan male om slik at det ser ut som de som er på bildet (men med mulighet til å male uten at malingen løsner).
All maling på plate-materiale innebærer jo en risiko for at malingen etter hvert løsner. Går det ikke an å finne en plate som er tilstrekkelig nær ønsket utseende allerede som den er? Mitt forslag ville være Fibercement/Cembrit.
Stor takk! Vil vekten skille seg kraftig fra en vanlig plate? Min bekymring er altså at det kan påvirke konstruksjonen gitt sokkelgrunnen, men det er kanskje ikke noen fare eller hva tror du?
Er usikker på hva du mener med "vanlig skiva". Men så klart kan man regne på vekten om man tror man ligger på grensen for hva plintgrunnen tåler.
Når jeg ser på ditt bilde, tror jeg også det utseendemessig ville være greit å fortsette med bordkledningen som du har lengst til høyre, også på den venstre delen. Om det nå er grånet trykkimpregnert furu, eller sibirsk lerk, eller hva det er.
Klikk her for å svare