Hei!

Har fått et tilbud på materialer fra to byggmarkeder. XL-bygg og Beijerbygg. Begge to ligger på ca 13000.

Ser jeg på Byggmax, kommer jeg opp i 10000 for "samme" ting.

Jeg lurer nå på om det er noen forskjell i kvalitet egentlig, man pleier jo å få det man betaler for.

En ting som f.eks. inngår i tilbudet er isolasjon.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16111.aspx
mot for eksempel
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=60642
Det er jo en viss forskjell i pris må man jo si, men begge har samme lambda-verdi, 37. Så det bør jo være samme kvalitet.

Byggmax skriver f.eks. om sitt produkt:
"Selskapet har klart å få ned biprodukter som phenol-formaldehyd til langt under det tillatte nivået."
Selv om de har fått ned verdiene, kanskje de er høyere enn i f.eks. beijer, phenol-formaldehyd høres jo litt giftig ut, mener jeg.

Så slo det meg at de fleste håndverkere ikke ser ut til å kjøpe materialer hos Byggmax, noe som er litt rart om prisene er såpass mye lavere. OBS, dette er bare en følelse jeg har, ingenting å basere dette på, så rett meg gjerne.

Hva tror dere, har dere noen erfaring angående kvaliteten på Byggmax kontra andre kjeder?

Tusen takk på forhånd
Fredrik
 
Du kommer nok til å få like mange svar om det ene og det andre her, men her er kommentaren min uansett:
"Det kommer an på."
Når det gjelder isolasjonen, så bruker Byggmax Knauf-isolasjon nå (Det du linker til er utgått) og Knauf er en av verdens største isolasjonsprodusenter. Den isolasjonen Byggmax kjøper fra Knauf er for det meste produsert i England og holder like god kvalitet som andre, som Paroc, Isover osv.
Kjøper gjerne OSB, spiker og trelast på Byggmax selv, men ikke konstruksjonstrelast som de ikke har meg bekjent.

Håndverkere handler ikke på Byggmax av den enkle grunnen at de har store bedriftsrabatter på Beijers og XL...Byggmax har ingen rabatter, punktum.

Skal selv innhente tilbud fra Beijers og XL i Kungsbacka tenkte jeg, nettopp på K-trelast og isolasjon...hvordan opplever du deres kundebehandling som forbruker? Regnet de på tilbudet eller fikk du bare listepriser?
 
Hei!

Veldig bra forklaring angående hvorfor håndverkere ikke ser ut til å handle på Byggmax! Det var en god forklaring!

Mottakelsen fra både XL og Beijer var veldig bra, jeg syntes de kom med gode og tydelige tilbud, samt foreslo endringer i bestillingen som ville passe mine behov bedre.

Takker også for din erfaring med isolasjonen!

Mvh
Fredrik
 
En ting som byggmax har hvor de er bedre enn alle "proffbutikker" i Stockholm er limtrebjelker. Det er bestillingsvarer overalt unntatt hos byggmax.
 
Kvalitetsdiskusjonene er tilbakevendende og nær umulige å svare enkelt på. Det ser ut til å variere fra butikk til butikk også, finnes det samme produktet så klarer man det, men forskjellige fabrikat av isolasjon, gipsplater, etc er jo umulig for meg som lekmann å vurdere oftest. Personlig foretrekker jeg et mindre sted hvor jeg kan ha en løpende diskusjon over tid, så jeg handler alle store partier av trelast hos Knivsta Byggmarknad hvor Lasse har vært ut til huset mitt og vet hva jeg har gjort og hvordan det ser ut. Mindre ting handler jeg hos Beijer for der har jeg fått god service, kunnskap og behandling, eller i verste fall Bauhaus men der er det aldri noen å spørre som vet noe og noen ganger har de egne dimensjoner som ingen andre har. Sammenligner man i reklameutsendingene som jeg får i postkassen så er ikke Byggmax her i byen noe billigere annet enn når de har en kampanje, men kampanjer har alle de andre også.
 
Byggmax har vel aldri noen kampanjer med lavere priser på utvalgte produkter?
 
Mikael_L
Har du tenkt å hente eller få levert? Har du sjekket denne muligheten og hva det koster osv.

At håndverkere ikke kjøper på Byggmax er nettopp som allerede skrevet, de har på grunn av sine store volumer allerede bedre pris hos "sin" byggevarehandel. Som privatkunde pleier man å få minst samme pris som Byggmax om man ber om tilbud på litt mer materiale, altså mer enn 4 stendere. Har du bedt om tilbud, men de ikke har kommet ned til BM-pris så kan du kontakte dem og si at "så vidt du har hørt så pleier man å nå ned til Byggmax-priser "hos dere" når man kjøper litt mer, men dette tilbudet tilsvarer ikke ryktet, "går det ikke an å gjøre noe mer?""

Jeg har, basert på et tilbud på alt materiale til en bod (minus: ytterpanel, dør, vindu, all innvendig bekledning foruten gipsplater), nådd ned til litt under BM-priser hos den lokale XL-bygg-forhandleren. De har marginene, press dem litt bare. ;)

Når det gjelder BM-kvalitet har jeg ingenting å bemerke eller grunn til å mistro dem. Alt er riktige fabrikater. Trevirke fra Moelven, LECA fra Finnja, takpapp fra Trebolit, gips fra LaFarge osv osv. Jeg har ingen problemer med å kjøpe fra BM, gjør det noen ganger. Men siden jeg ofte har litt bedre pris hos den nærmeste byggevarehandleren så blir selvsagt det meste derfra.

BM er derimot uslåelige på en del enkle ting i verktøyvei. Deres sparkler, murskjeer, maling/mørtel-visp, rulle-kit, brytebladkniv, 5-meters målebånd osv. Uslåelig.
 
Grunnen til at håndverkere heller ikke handler på Byggmax, er at de mangler en god administrasjon for fakturering. Og når man uansett får bedre priser på Beijer samt et stort sortiment av alt som trengs innen bygg, gjør at man velger bort Byggmax.
 
injonil skrev:
Byggmax har vel aldri noen kampanjer med lavere priser på utvalgte produkter?
Er man litt heldig og skal ha limtrebjelker akkurat nå, bør man ta tak i Bauhaus sitt siste Drive-in-blad (finnes i butikkene) og ta det med til Byggmax for å kreve lavprisgaranti. Bauhaus Limtrebjelker koster ca 100 kr mindre per bjelke, så der kan man presse ytterligere 10% hos Byggmax og få bjelkene sine omtrent 150 kr billigere enn Byggmax sin listepris :-)

Det motsatte gjør man med isolasjonen... siden Bauhaus har samme fabrikat som Byggmax, men koster 1 kr mer per kvadrat :-)

Så skal man regne med fraktkostnaden også! Byggmax tar nemlig veldig mye for sin levering. Får man fri frakt fra Beijer eller XL, kan det kompensere en prisforskjell på ca 2000 kr.

Jeg er Smålänning om noen lurer ;-)
 
Hei!
Av de 13000 i tilbudene var det ca 600 frakt
Av de 10000 fra BM var frakten på ca 1600, men da har BM ca 1 mil lengre å levere.

Mvh
Fredrik
 
injonil skrev:
Byggmax har vel aldri noen kampanjer med lavere priser på utvalgte produkter?
Jaså ikke? De sender regelmessig ut reklamemateriell til meg med et antall produkter i. Jeg har tolket det som kampanjevarer, men det kan kanskje være hele deres sortiment?
Priser står det i alle fall på lekter, terrassebord og panel f.eks., og de prisene er ikke lavere enn de jeg handler fra i noen høyere grad.
 
Deres kampanjeblad er bare reklame for noen av deres varer, det er ikke lavere priser enn vanlig...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.