K KakelDaniel skrev:
Da er det jo ingen astronomiske summer det handler om.
Nei, det er sant. Men vil samtidig ikke betale mer enn nødvendig. Mange hull som pengene skal rekke til.

Men jeg er verken gjerrig eller dumgjerrig, men betaler heller ikke ekstra for et visst fabrikat dersom det ikke finnes en merverdi.

Nå finnes det jo dyr flis også, ikke uvanlig med 800-1500 m2. Så en flis for 3-400 får nok anses standard/normalt. Da er spørsmålet hvorvidt det finnes noen problemer med flisen for 150 fra Bauhaus. Det er sannsynlig, som noen skrev, noname import i Bulk, kan sikkert være hvor bra og hvor dårlig som helst. Med så lite som 6m2 så ville jeg i hvert fall gått for standard flis.

• Liker
jim_b
  • Laddar…

Beste svar

Jeg har bare kjørt det billigere segmentet, og aldri angret meg. Alltid kjøpt fra Hornbach, jeg resonerer som så at akkurat som at svenskene har en sterk trebyggetradisjon så har tyskerne en sterk steinbyggetradisjon. Et høyt gjennomsnitt hever bunnivået. Om jeg bodde i Tyskland og det fantes en XLBygg eller Beijer der, hadde jeg gått dit for å kjøpe min innerpanel i stedet for en tysk kjede.

Som andre skriver, de billigere platene er ofte av litt dårligere kvalitet, men spør du meg, holder også det billige fliset god kvalitet. Klart, det kan hende de sprekker lettere når man skal kappe dem, men hvis jeg må kappe tre plater i stedet for en før jeg får til et pent snitt, vinner jeg fortsatt økonomisk hvis jeg bare betalte 1/4 mot dyrflisen. Helst skal man jo designe så man kutter så lite som mulig. Det samme gjelder når man sorterer ut defekte plater fra pakkene. I mitt tilfelle har kanskje 1/20 eller 1/30 vært defekte av selv det billigste.

Jeg er en nevenyttig og nøye amatør, men likevel en amatør. Til syvende og sist har håndlaget mitt gjort større forskjell for utseendet enn flisens pris. Det er først når det har gått en stund man ser de små feilene man gjorde i fuging og vinkler.

Når det gjelder levetid og kvalitet ville jeg nesten si skit sak samma på et kjøkken; de fleste blir lei av utseendet og river det ned i en ny kjøkkenrenovering lenge, LENGE før det slites ut. Stommene vil gi seg før flisen, og hvor ofte river man ut alle stommene og alt, men beholder den gamle flisen?

Mine tips:
  • TA ALLTID med prøvestykker hjem og sjekk i deres lys og øvrig fargesetting. En gang gjorde jeg ikke det, fordi flisen jeg kjøpte hadde en eggeskallhvit farge jeg virkelig likte i varehuset. Men på det lille trange toalettet med de kritthvite veggene så det plutselig lysgrått ut. Veldig merkelig, fortsatt veldig pent heldigvis, men ikke i det hele tatt hva vi hadde tenkt oss.
  • Man kan ikke alltid være sikker på at all flisen man har kjøpt er fra samme produksjonsbatch, noen ganger er batchnummer ikke engang tilgjengelig. Selv om alt SKAL være samme farge, kan små nyanser forekomme. Da gjør man det slik at man åpner alle pakkene samtidig og tar en plate fra hver pakke slik at det jevner seg ut over flaten. F.eks har du 5 pakker med 10 plater i hver, så åpner du alle og legger i 5 hauger med 10 plater i hver, du bygger en haug om gangen og velger fra alle 5 pakkene.
  • Akkurat som med maling eller egentlig hva som helst innen bygg og renovering, er det kjedelige og senere usynlige underarbeidet viktigere for sluttresultatet enn hvilke saker man har kjøpt. Få til jevnt og godt underlag, reparer sprekker, skader og småhull er kjedelig og tidkrevende, men ikke engang en flis for 2000kr/m2 vil se bra ut på en ujevn vegg.

Lykke til!

Sist redigert:
  • Liker
Jiji og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.