Vi skal flislegge om i vårt kjøkken.

Vi vil ha en enkel hvit(-ish) flis.

Jeg har to spørsmål.

1. Matt eller blank flis? Personlig kan jeg synes at blankt hører hjemme på et bad, partneren er ikke enig.

2. Hva er det for forskjell på flis for 150kr/m2 og 400kr/m2? Jeg betaler gjerne for kvalitet osv., men da må jeg forstå hvorfor jeg betaler nesten 300% mer for det dyrere? Jeg har ikke klart å finne noen slik informasjon.

1: Matt eller blankt er jo en smakssak, så der får vel du og samboeren prøve å bli enige om noe.
2: kvaliteten på en dyrere plate er som regel bedre.

K KakelDaniel skrev:
2: kvaliteten på en dyrere flis er oftest bedre.
Ja, jo, det håper man jo. Men på hvilken måte? Holder det tre ganger så lenge? Er det lettere å sette?

Fulkemisten
Matt flis blir ripete.

J jim_b skrev:
Ja, jo, det håper man jo. Men på hvilken måte? Holder det tre ganger så lenge? Er det lettere å sette?
Bedre/tykkere glasur, bedre i størrelsene, bedre retthet

C
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Matt fliser blir ripete.
Det kommer nok an på, jeg har hatt matt fliser på badet i 20 år uten at det har oppstått noen riper. Derimot har jeg merket at det er utrolig vanskelig å få bort merker fra "verktygsskrap".

• Liker
yonna
  • Laddar…
K KakelDaniel skrev:
Bedre/tykkere glasur, bedre i størrelsene, bedre retthet
Ok, jeg forstår.

Hvilke fabrikat anses å være av bra kvalitet?

Mine tips:
  • Blanke fliser, det blir lettere å holde rent fra fettsprut og lignende.
  • Store fliser, så blir det færre skjøter/fuger å fylle pent.
  • Fabrikat? Fliser er vel bare import fra noname-produsenter sørover?

I 2004 var jeg med og bygde baderom. De billigste hvite flisene vi kunne finne. De var ikke vanskelige å kutte. Jeg kuttet alt uten problemer. Baderommet er fortsatt fint.

Men, vi hadde kanskje flaks, for jeg har hørt andre fortelle om billige fliser som sprekker når man kutter dem, eller at glasuren sprekker. Vi visste ikke om slikt da... Jeg vet ikke om jeg tør gjøre det samme i dag...

H
J jim_b skrev:
Vi skal flise om på vårt kjøkken.

Vi vil ha en enkel hvit(-ish) flis.

Jeg har to spørsmål.

1. Matt eller blank flis? Personlig kan jeg synes at blank hører hjemme på et bad, partneren min er ikke enig.

2. Hva er forskjellen på flis for 150kr/m2 og 400kr/m2? Jeg betaler gjerne for kvalitet osv., men da må jeg forstå hvorfor jeg betaler nesten 300% mer for den dyrere? Jeg har ikke klart å finne noen slik informasjon.
På blank flis synes alt, bedre med matt flis. Men det er jo en smakssak.
Kvaliteten er generelt bedre på en dyrere flis som flere i trådene har skrevet.

Hvor mange kvadratmeter skal flislegges på kjøkkenet?

• Liker
Violina og 1 annen
  • Laddar…
C
J Jörgen Ö skrev:
[lenke]
Joda, slikt har man gnidd med. Fungerer dessverre ikke så bra på mitt matte fliser.
Men takk uansett for tipset! (y)

K KakelDaniel skrev:
Hvor mange kvadratmeter skal flislegges på kjøkkenet?
Knapt 6 kvm

Da er det jo ingen astronomiske summer det handler om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.