Standardproblemet: vanlige gipsplater 13x2700x1200/900, alternativt rotgips på 6 mm, som skal monteres i et vanlig rom innendørs som ytterste lag. Deretter maling eller tapetsering.

Å sette urørte kanter (fra produsenten forsenkede langsider altså) mot hverandre ved skjøting midt i rommet er selvsagt, likeledes å sparkle med papirremser i skjøtene.

Men hvordan gjør man i henhold til norm (hvordan gjør proffene) da det alltid finnes innerhjørner, kant mot dør/vindu eller noe ytterhjørne i en del tilfeller.
Eller mer konkret, i de fleste tilfeller vil i det minste jeg ha fabrikkfasede avfasinger både i hjørner og ytterhjørner, samt vinduer/dører, men det er en fysisk umulighet (om ikke så klart man bygd med 1200-avstand overalt...)

Minst en side må jo skjæres, man kunne jo også plassere lekter slik at begge avslutningene av en vegg kan skjæres.

Mot dør/vindu spiller det mindre rolle, enten skåret kant eller fased, det kommer alltid list utenpå. Men en skåret kant over/under vinduet vil man ikke ha for da blir det dårligere mot gipsplaten over/under vinduet.

I ytterhjørner med stålkant eller hva det heter vil man også ha forsenket.

I innerhjørner forsenket kant, ettersom man plasserer papirremse og sparkler der.

Finnes det noe "riktig" måte?

Så lite sparkelkanter mot kant på vegg som mulig.

Om det er c/c 600 på veggstendere begynner man naturligvis med en halv 1200-plate med den skårne kanten mot innerhjørnet.
Innerhjørner med nedsenket kant er håpløse å sparkle pent opp hvis man ikke er proff. Har ikke sett noen snekker som har montert så. Dessuten synes ikke den oppsparklede remsen uansett med "rett" kant.
Ytterhjørner vet jeg at plateprodusentene vil ha med rett kant siden den nedsenkede kanten er svakere. Med et hjørnebeskyttelse har jeg vanskelig for å tro at det skulle bli svakere, og man får jo også et helt jevnt hjørne i og med at hjørnebeskyttelsens kant og resten av gipsplaten linjerer.

Man setter ofte ikke opp bare en enkel gips på vegg uten man bør ha en plywood eller osb på stenderne. Da kan man skru gipsen hvor som helst og man begynner i hjørnet med å skjære bort forsenkningen ca. 8 cm og sette den tett mot hjørnet. Man kan også dele den i to, så snur man på den og tar den andre delen fra det andre hjørnet, så får man minimalt med avfall og et perfekt hjørne uten sparkel.

Mikael_L
Innerhjørner synes jeg er aller mest smidig å begynne med kappet plate og veldig rett og nøyaktig skåret. Da sparkler man ikke dette hjørnet i det hele tatt, men nøyer seg med å fuge tynt med akrylfug.
edit: fungerer kanskje dårligere for malt vegg, å ikke sparkle inn en remse. Men for tapetsert vegg er det iallfall kanon.

Ytterhjørner med metallvinkel blir nok best med fas kant på begge sider, da fasingen gir plass til metallvinkelen og inspatling av denne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.