Sitter og planlegger et takbytte og ombygging av en tømmerhytte jeg har. Det skal bli en fullt beboelig hytte.

Det er som sagt en tømmerhytte, hvor det skal bli to etasjer. Men spørsmålet er hvordan jeg skal gjøre takkonstruksjonen. Jeg hadde tenkt å heve vegglivet ca 50 cm, slik at taket begynner ca 60 cm fra mellometasjen. Den påbygningen blir en regelkonstruksjon oppå tømmerstammen.

Tanken har hele tiden vært å ha en langtgående takbjelke som hviler på gavlene samt en stolpe på midten, men da jeg uansett tenker å isolere på veggene på utsiden så kom jeg på en annen idé som jeg tror funker.

Jeg vedlegger en enkel paintbilde, men tror den forklarer det meste hvordan jeg tenker. Tror den forklarer ganske bra hvordan jeg tenker, samt dimensjoner og mål osv. Jeg tenker at jeg kjører på cc120 mellom takstolene. De uvanlige dimensjonene osv sager jeg selv på solosagen av egen skog, så jeg kan jo få hvilken dimensjon jeg vil om dere synes at noe virker rart.

Så hva tror dere, fornuftig løsning eller har jeg gjort noen tanketabber?

• En enkel tegning av en takkonstruksjon med mål og dimensjoner for et toetasjes tømmerhus.
Sist redigert:
Hvordan bindes stående ytterveggslekter sammen med gulv/tverrbjelker for å låse sammen huset/langsidene, slik at det ikke blir presset ut av takstolsbelastningen som presser ytterveggene utover?

Mellombjelkelaget festet opp med bjelkesko med relativt lange skruer og noen franske skruer. De sitter med 60 cm mellomrom.

De utvendige 4"4 festes med en ladning franske skruer, typisk 12*200 kanskje? Med en skrue i hver stokk i tømmerstokken.

ingen som har noen fornuftig input?

Jeg kan synes at kanskje skulle mellomdekke festes sammen med tømmeret enda kraftigere, men det er bare min instinkt/magefølelse. Det er jo spørsmålet om hvilke laster som virker på takstolene og veggene. Det trenger noen konstruksjonskyndig regne på.

Jeg antar at det er et gammelt hus hvor tømmerstammen har satt seg ordentlig?
(Slik at de vertikale stolpene og deres innfesting i tømmeret ikke forårsaker problemer.)

Leste en annen tråd der det kom frem at 2x8" ikke er tilstrekkelig stivt for å klare spennvidder >4m. (mellomdekke)

Hvis du ikke får noen svar her, så kanskje du kan prøve å flytte tråden til bygningsverndelen? Antar at det finnes mange der som i det minste har erfaring med gamle tømmerhus. (Så kan det jo tenkes at de har innvendinger av bygningsvernkarakter, men det er jo hva den delen handler om i bunn og grunn.)
Eller kanskje enda bedre bygningsfysikk/konstruksjondelen?

Ja du har kanskje rett, man kunne jo ha festet dem med for eksempel http://www.strongtie.se/products/detail/dragankare/559 hvor man nå kan finne disse å kjøpe.

Angående etasjeskillerne så er det 4"8 ikke 2"8. Jeg har i mitt hus etasjeskiller som er 2"9 på 4,8m og det fungerer bra, ikke helt stivt, men nesten. Så 4"8 burde fungere tilstrekkelig bra, tenker jeg.

Se der ja. 4"x8 det var jo litt mer ekte greier. :thumbup:

Jo, jeg er enig i at de virker å kreve ekstremt høye regler i tak og bjelkelag nå til dags. Man skulle tro det er balsatre de regner på. Samtidig vil man jo ikke gamble på underdimensjonert. Det ville jo ikke vært gøy om det verste skulle inntreffe og man vet at man er ansvarlig ved å ikke ha fulgt gjeldende konstruksjonsberegninger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.