Hei!
Jeg er nylig blitt eier av et hus fra 1958, med trekonstruksjon, teglfasade og full kjeller. For å ha et sted å plassere barna, trenger vi å bygge ut med noen soverom. Det dreier seg om ca 30 kvm.
Hvilken byggteknikk er da best å velge, både med tanke på teknikk og estetikk?
Ettersom vi nå bor i den delen av vårt langstrakte land hvor man helst bygger i tre, er det nærliggende å velge nettopp det. Familien mener at det er enklest – det finnes en god del praktisk trekyndighet tilgjengelig. Men jeg er en smule skeptisk. Ikke minst på grunn av de dampsperrene man pakker inn i nye trebygninger. Noen likestiller det med å «bo i en plastpose».
Og hvordan fungerer en slik tett utbygging sammen med resten av huset, som selvfølgelig har naturlig ventilasjon? Finnes det risiko for å forstyrre den fine balansen som vårt driftige hus har i dag?
Før vi falt for vårt nygamle hus, hadde vi egentlig planer om å bygge nytt i betong eller lettbetong. Og først tenkte jeg at det kunne fungere med en utbygging i lettbetongblokker. Men hvordan fungerer den teknikken med vår trekonstruksjon, egentlig? Estetisk ville det selvfølgelig blitt fint med en pusset betongutbygging sammen med den gamle teglsteinen.
En god tanke er vel kanskje å bygge som før, men det er ikke helt enkelt å få en ny tegl til å passe inn, og jeg vet heller ikke om det er økonomisk å tegle opp en ny fasade. I så fall bør man kanskje pusse eller svisse, men det blir jo som å strø på kaka.
Takknemlig for veiledning!
Pajthor