For å beskytte originalet kan du dekke den med tynn tape, for eksempel vanlig brun pakketeip. På den påfører du ditt slippmiddel. Et annet tips er å ha tilgang til trykkluft når formen skal løsnes, det pleier å gjøre underverker når det ikke helt vil slippe, bedre enn å forsøke å bende løs formen.
Tok en titt på den der vingen du skal kopiere. Som jeg ser det er problemet ikke å lage en form, men hvordan du skal lage selve kopien i formen. Har du to formhalvdeler må støpeteknikken bli noe i retning av å begynne å plastre i den ene formhalvdelen, fylle opp med vev og liiiite for mye polyester, legge på den andre formhalvdelen og så presse sammen halvdelene og derigjennom klemme ut overflødig polyester i skjøten? Tror det blir jævlig vanskelig å balansere oppbygningen av vev og mengden polyester for å fylle opp den andre formhalvdelen noenlunde optimalt. For å få maksimal styrke i den ferdige vingen skal du i prinsippet ha så mye glassfiber som mulig og så lite polyester som mulig da polyesteren i seg selv er skjør om den ikke forsterkes med vev. Fremfor alt skal jo det ytre laget være polyesterdyppet vev og ikke et lag uten armering. Akkurat den detaljen kan bli vanskelig å få til med den teknikken.
Hadde jeg gjort dette hadde jeg lagt et passende lag vev og polyester i den ene formhalvdelen. Deretter lagt inn et distansemateriale/kjerne i form av vingen, selvsagt nedskalert. På den lagt ytterligere vev og polyester og så klemt sammen alt sammen. Jeg hadde også regnet med å måtte gjøre dette noen ganger før jeg fikk til riktig mengde vev og polyester.
Neste spørsmålstegn: Vil vingen bli sterk nok? Er polyesterplast riktig materiale? Vingen er 15mm tykk skriver du, den bør vel være en halv meter bred eller så? Jeg er ærlig talt litt tvilende til om den konstruksjonen i glassfiber vil holde for hva jeg antar er betydelige belastninger. Men det er bare en gjetning basert på min lille erfaring innen båtplast... Karbonfiber, er det et alternativ? Der er jeg helt uten erfaring....
Med de tykkelsene du snakker om (2 mm) så vil ikke polyester og glassfiber holde. Du må bruke epoxy og karbonfiber i stedet.
Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor store delene er, men de ser ikke så veldig store ut, så jeg er ganske sikker på at man har brukt nettopp epoxy/karbonfiber, og som man ved hjelp av en form og såkalt vakuuminfusjon har bygd sin vinge.
Her er et eksempel på dette, og som du ser er det ikke så spesielt vanskelig og kan gjøres med ganske enkle greier. Dette er en vanlig måte å lage ting i bil- og båtindustri.
Hvordan skal du få riktig profil og form på vingen med sløydteknikken?
Johannes Carlssom tipset om den måten i begynnelsen av tråden.
Skal du laminere på en kjerne blir det lettere å forme hvis du bruker balsa eller pu skum i stedet for kryssfiner.
Ahh, forstod nok ikke Johannes tips fullt ut i tidligere innlegg. Pu skum føles jo lettbearbeidet. Takknemlig om noen kan linke hvor man kan kjøpe pu skum som funker og som tåler polyester, eventuell epoxy.
Det finnes noe som heter Divinycell, som er et PVC-skum, fungerer bra (biltema har 20x600x1000). Eller Balsa tre, ta det du finner. Båtbutikker pleier å ha bra utvalg.
Tjaa, 3-7000 kr synes i hvert fall jeg er ganske mange kroner, en overpris. Holder dessuten ikke veldig bra. Synes det kunne vært et morsomt prosjekt å prøve å kopiere, men det virker ganske klurigt.
3-7000 kr vil du se som rett prisverdig etter at du har pløyd ned penger og tid i å prøve å lage støpeformer i betong eller annet krimskrams for å komme fram til et i slutten gjennomdårlig sluttresultat.
Å støpe ting i glass-/karbonfiber krever veldig mye håndlag, verktøy og riktig materiale som krever trening for å få bra.
Å helt uten tidligere erfaring gi seg på å prøve å kopiere en støpt ting som finnes å kjøpe ferdig, bare fordi man synes den er dyr, vil v e e e l d i g sjelden gi noe videre sluttresultat.
Derimot er det en helt annen greie å gi seg på det fordi man synes produksjonsteknikken er spennende og morsom, men da handler det ikke lenger om å lage billige kopier, for billig kommer det ikke til å bli.
Been there, done that.
Men det er klart, vi har jo alle forskjellig oppfatning om hva som er godt nok.
Akkurat som forrige skribent skriver, er det Divinycell du skal bruke hvis du skal ha en kjerne å laminere på.
Men problemet ditt blir at du ikke kan komme ned til 2 mm med metoden å bygge over en kjerne, dvs en type sandwich-konstruksjon, for du skal ha epoksy/polyester og vev på begge sider med kjernen i midten, og det blir langt mer enn 2 mm. Og å bruke polyester og glassfiberduk bare i disse tynne lagene, vil med største sannsynlighet ikke holde, uten da må du som jeg skrev tidligere begynne å bruke karbonfiber.
Men for å få fyllnad av epoksy i karbonfiberduken kreves det at du deretter vakuumsuger det hele, dvs "vacuum bagging".
Ha ha, takk for alle svar. Det virker som at de fleste er tvilende til at polyester vil holde, og at det er epoksy og karbonfiber som eventuelt skal brukes. Ettersom jeg er ukjent innen dette, men samtidig nysgjerrig på å prøve å løse ting og problemer som dukker opp, er det veldig bra med forum som dette, der man kan spørre dere som kan, vet og har erfaringen. Jeg har hittil ikke brukt en krone, men forsøkt å danne meg en oppfatning om det i det hele tatt er gjennomførbart for meg, i tid og kostnad før jeg gjør noe. Skal jeg gjøre det ordentlig og bruke karbonfiber, epoksy og vakuum, kreves nok både mye tid, kostnad og erfaring. Erfaringen mangler jeg, og risikoen er at jeg dermed mister både mye tid og penger på et sluttresultat som ikke blir bra. Kanskje jeg forsøker å gjøre en polyesterplastning på en kjerne, hvilket ikke koster så mye og ikke er noen katastrofe om det mislykkes. Takk for alle svar
Ferdigimpregnert karbonfiber (prepreg) er nok smartest om det er ytelse man er ute etter, så kan man fundere på hvilken kjerne man skal ha. Det hele blir lett ganske avansert :/
Det er ingen "plan", det er en finne til et surfbrett.
Altså egentlig et nonsensproblem dessverre
Eller skal vi si et I-landsproblem?
Nja, rett i at det er en type finne på hvilken man kan plane, men det hele kan man jo se mer som en "plan" på et hobbyprosjekt enn et I-landsproblem Har påbegynt mitt lille prosjekt nå og hvis det blir noe brukbart av det så kanskje jeg kommer tilbake med bilde. Man kan kanskje bli en finne på dette, hvem vet
Nja, rett i at det er en type finne som man kan plane på, men det hele kan man jo se mer som en "plan" på et hobbyprosjekt enn et I-landsproblem Har startet mitt lille prosjekt nå og hvis det blir noe brukbart av det så kommer jeg kanskje tilbake med bilde. Man kanskje blir en finne på dette, hvem vet
En veldig flaks at vi ennå ikke har en planøkonomi da.
Under slike blir det jo vanligvis ikke skapt noe fenomenalt
Kan man ikke frese ut en profil i divinycell eller balsa og deretter kle med polyester og glassfibervev? Sparkle, slipe, lakkere for fin overflate.
Burde vel få alle egenskaper som er interessante?
Alternativt 3D-printe om man har stor nok 3D-printer (en gulrot for å bygge en kanskje?)?
Kan man ikke frese ut en profil i divinycell eller balsa og deretter kle med polyester og glassfiberduk? Sparkle, slipe, lakkere for fin overflate.
Bør vel få alle egenskapene som er interessante?
Alternativt 3D-printe hvis man har stor nok 3D-printer (en gulrot for å bygge en kanskje?)?
Jeg ville nok svare nei på spørsmålet...
Hvis du ser i noen av de første innleggene fra TS, er det en veldig tynn vingprofil TS vil lage, som TS skriver er omtrent 2 mm i ytterkantene.
Divinycell-kjernen ville bli så tynn at den ikke engang vil holde sammen, og å legge på duk og plast på begge sider ville gi en mye tykkere konstruksjon som ikke er tilstrekkelig holdbar.
Nå har jeg lekt litt med trekjerne, glassfiber og polyester. Resultatet ble såklart ikke perfekt, men likevel betydelig bedre enn hva jeg våget å håpe på og jeg tror faktisk det kan funke. Fikk til kontur, profil bra, krumningen ble ca 5mm mer enn originalen men det er nok ok. Legger ved noen bilder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.