Hei. Jeg finner ikke et passende forum for å stille spørsmålet mitt i, så jeg prøver her
Jeg vil lage en kopi av en profil med formen av en flyvinge. Den er ca 55 cm lang, 25 cm bred, 1-1,5 cm tykk. Den er litt profilert og svakt buet. Originalprofilen har en kjerne av en eller annen form for skumplast og et tynnere overflatelag av typen armert polyester, hard og ganske slitesterk.
Min tanke er å prøve å støpe fram en kopi i f.eks. polyester. Tenkte å gjøre slik.
Bruke en boks/form som er litt større enn originalprofilen.
Legge originalprofilen på distanser (ca 4 cm) i bunnen av formen.
Hel i type finbetong, slik at ca 2/3 av profilens tykkelse er dekket.
La betongen herde, tørke.
Løsne profilen fra betongen.
Legge tilbake profilen og dekke med type folieplast.
Fylle opp med ca 5 cm finbetong som deretter får herde, tørke.
Da bør jeg ha en støpeform. Bore, forme påfyllingshull 3 stk.
I den nedre formhalvparten (har størst avtrykk etter profilen, 2/3 av tykkelsen) heller jeg litt polyester, legger glasfiberarmering og fortsetter å veksle så mye det går. Legger deretter den øvre delen av formen og fyller opp med bare polyester i fyllehullene.
Problemet blir kanskje at polyesteren limer seg fast i formen, hvilket gjør den vanskelig å få fra hverandre?
Blir det holdbart med kanskje bare et par lag armering, vingetippene er ganske tynne og må tåle litt påkjenninger.
I stedet for å bruke finbetong til formen, så kanskje armert gips er bedre. Jeg er litt bekymret for å støpe fast og skade originalprofilen min i betongen.
Kom gjerne med synspunkter, forslag osv.
I prinsippet skulle din idé kunne brukes, men praktisk talt knapt.
Det er bedre å lage formen i glassfiberforsterket polyester i stedet, dvs. på samme måte som man lager former til båter. Hvis du lager formen i betong, vil du dels få problemer med å fylle ut ordentlig rundt den nedsenkede vingen, og den vil "flyte opp" i betongen hvis du ikke skrur den fast, men da ødelegger du originalen.
Om du mot formodning skulle lykkes, vil det være ganske mange luftbobler, dvs. hulrom i formen rundt vingen, siden du må vibrere betongen godt for at den skal fylle ut og bli glatt rundt vingen, og hvis den ligger løs på et par avstandsstykker, går det ikke an å gjøre det. Å deretter sparkle og slipe formen til perfekt støpeoverflate blir ikke lett med betong og skaper bare flere problemer.
At den setter seg fast, trenger du ikke direkte bekymre deg over hvis du bare bruker slippolje for betongen eller vokser hvis du lager formen i polyester i stedet.
Mitt råd etter en rekke prosjekter med både polyester og betong er å lage to formhalvdeler i polyester i stedet.
Her er prinsippet for å lage en form, lag to halvdeler med flenser som du kan bolte sammen i stedet.
Lag formen i polyester!
Alt må være superglatt for at det ikke skal sette seg fast
- Sprøytesparkel
- Våtsliping
- Slippmiddel
- Voks
- Polyester/epoksy
- Glassfiber/karbonfiber etc
Fibermatten skal være gjennomfuktet med polyester så det ikke finnes noen bobler, utover det så lite "ekstra" polyester som mulig. Det beste er nok å prøve på en styggbit først så man får litt erfaring.
Tenk også på at hvis du skal ha en kjerne av celleplast så tåler ikke vanlig EPS løsemiddelet polyester, så du må enten bruke epoksy eller bruke annet skum (pu / balsa). Det går også an å vikle vevet rundt en celleplastkjerne og slipe frem den fine overflaten.
Takk for gode svar. Som jeg tidligere skrev, er profilen kun ca 15 mm tykk. At det skulle være et problem med at den flyter, kan jo justeres ved å feste den i riktig høyde, trykt ned ca 10 mm i betongen, nedre formedel. Luftbobler har jeg også litt vanskelig for å tro at det blir. En akseptabel overflate på den ferdige støpingen burde vel kanskje kunne poleres/slipes frem. Er kanskje gips bedre enn betong i dette alternativet? Polyesterform virker jo smart. Hvilket slippmiddel/voks bruker man mellom originalprofilen og polyesteren, og mellom polyesterformen og støpingen i polyester? Problemet blir vel å forsøke å få med glassfiberarmering ved støpingen i formen?
Spar deg selv noen hundre timer med moro, og kjøp en ferdig vinge!
Så mange kroner kan den ikke koste vel
Tjaa, 3-7000 kr synes iallfall jeg er ganske mange kroner, en overpris. Holder dessuten ikke veldig bra. Synes det kunne være et morsomt prosjekt å prøve å kopiere, men det virker ganske vanskelig.
Det man vanligvis gjør når man bygger flyvinger i glassfiber-/karbonfiber-/kevlararmert polyester er nok å lage to former, en for over- og en for undersiden.
Deretter, når man har laminert over- og undersiden, "limes" disse sammen med samme plast + litt vev. Deretter fyller man eventuelt med PU-skum.
Men jeg har aldri bygget vinger i "plast", bare båter, modellbåter og modellflykropp. Modellflyet (en Republic RC-3 Seabee) bygde jeg slik i to halvparter, høyre og venstre.
Det man vanligvis gjør når man bygger flyvinger i glassfiber-/karbonfiber-/kevlararmert polyester er nok å lage to former, en for over- og en for undersiden.
Deretter, når man har laminert over- og undersiden, "limes" disse sammen med samme plast + litt vev.
Deretter fyller man eventuelt med PU-skum.
Men jeg har aldri bygget vinger i "plast", bare båter, modellbåter og modelflyskrog.
Modellflyet (en Republic RC-3 Seabee) bygde jeg så i to halvdeler, høyre og venstre.
[bilde]
Ahh, det høres rimelig ut med to formdeler, en over og en under som man fyller hver for seg og deretter limer/laminerer sammen. Hva brukte du for materiale til å lage formdelene, polyester, gips? Brukte du slippmiddel, i så fall hva? Fant en side der man laget egne finner til surfebrett på akkurat samme måte som du beskriver, virker som det fungerer bra.
Det er et skikkelig arbeid å bygge, for det er tre trinn:
1.
Bygge en plugg, dvs en modell som er helt lik hva resultatet skal bli.
Pluggen bygger man f.eks. i frigolit, som er lett å forme.
Raspe, file slipe, male med farge som a) ikke løser frigoliten og b) tåler polyester/styren.
Sparkle, slipe mer sparkle igjen osv.
Så rubbe, polere og vokse og til slutt slippe middel.
2.
Bygge formen av glecoat, polyester og glassfiber, samt eventuelt forsterkninger for at riktig form skal holdes.
Og så polere og justere formen så den er perfekt.
3.
Slippemiddel i formen, gelcoat og så laminere sluttresultatet.
Her er en modellbåt.
En skala modell av vår Wasa 30, som vi bygde 1978.
Originalet var 11 m langt, modellen 1,65 m, dvs skala 0,15 : 1.
Modellen bygde jeg da jeg skulle fylle 40. Satt en hel vinter og filte, sparklet, pusset og laminerte.
En måte å komme seg gjennom 40-årskrisa
Tenkte bruke vingen/profilen min for avstøpningen, da slipper jeg jo det første steget, hvilket nok sparer mye tid og jobb. Det bør vel funke om jeg smører vingen med slippmiddel og ut fra denne lager formen. Overflaten på vingen virker å være av typen Polyester / Epoxy så da bør den jo tåle dette.
Takk for tips og bra beskrivelse, har jo litt småtteri å drive med i høstmørket nå
Veldig vakker modellbåt, gøy å se
Ghaa, vanskelig dette. Har grublet fram og tilbake nå og sett mange tubeklipp, har nok blitt mer tvilende. Det føles ganske risikabelt å bruke originalprofilen som plugg. Er bekymret for at den setter seg fast eller blir kjemisk påvirket siden jeg ikke er sikker på hvilket materiale den er laget i. Vanskelig å gjøre en god formstøping av begge sider da den er buet i både bredde og dybde, er veldig tynn i bakkant og i vingespissene (ca 2 mm).
Har sett flere klipp hvor man lager finner til surfebrett. Der tar man utgangspunkt i en trekjerne med riktig profil og utforming, som man former med glassfiber og polyester på hver side. Kan det være en mulig og fungerende måte? Tenk å ta utgangspunkt i f.eks. 4 mm kryssfiner, sage ut profilformen etter originalen, forme med glassfiber og fikserer for å få riktig bue. Når den tørket justeres tykkelse, profil med plast og glassfiber, slipes, justeres og kanskje finjusteres med gelcoatfyller, farge???
Lenker et klipp hvor man former og fikserer vingen ca 3 min inn i klippet https://www.youtube.com/watch?v=2uIWdEI1f2Y
Hvordan skal du få riktig profil og form på vingen med sløydteknikken?
Johannes Carlssom tipset om den metoden i begynnelsen av tråden.
Skal du laminere på en kjerne, blir det lettere å forme hvis du bruker balsa eller pu skum i stedet for kryssfiner.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.