73.497 lest ·
76 svar
73k lest
76 svar
Sannsynligvis klart å puste inn asbest
Hmm. Asbest i isolasjonen. Det er ikke bra. Om du har noen respekt for din familie og alle som bor innen en ti mils radius så tar du dit et byggefirma som bygger en betongsarkofag over hele huset og deretter bærer du romdrakt resten av livet sånn at du ikke risikerer å smitte noen.
Seriøst dog.
Som allerede sagt så bør du nok være mer bekymret for de der sigarettene enn for asbesten. Folk dør av det, men da snakker vi helt andre typer eksponering.
En morsom anekdote om emnet. Da vi byttet komfyren i huset i fjor så vi at den var stabilisert med hva som så ut til å være eternittplater under føttene.
Seriøst dog.
En morsom anekdote om emnet. Da vi byttet komfyren i huset i fjor så vi at den var stabilisert med hva som så ut til å være eternittplater under føttene.
Tviler på at rørene har vært isolert med asbest.
Vi har også slike rør i vårt hus bygget -57, det er gips på gasbind som er viklet rundt isolasjonen og deretter blitt fuktet opp, akkurat som ved gipsing av et beinbrudd.
Selv om det hadde vært asbest hadde jeg ikke uroet meg det minste, du hadde dessuten maske (selv om den kanskje ikke er klassifisert for asbest) har den tatt en god del uansett.
Vi har også slike rør i vårt hus bygget -57, det er gips på gasbind som er viklet rundt isolasjonen og deretter blitt fuktet opp, akkurat som ved gipsing av et beinbrudd.
Selv om det hadde vært asbest hadde jeg ikke uroet meg det minste, du hadde dessuten maske (selv om den kanskje ikke er klassifisert for asbest) har den tatt en god del uansett.
Ha,Jonatan Rullman skrev:Hmm. Asbest i isoleringen. Det er ikke bra. Om du har noen respekt for familien din og alle som bor innen en ti mil radius så tar du dit et byggefirma som bygger en betongsarkofag over hele huset og deretter bruker du romdrakt resten av livet så du ikke risikerer å smitte noen.
Seriøst dog.Som allerede sagt så bør du nok være mer bekymret for de der sigarettene enn for asbesten. Folk dør av det, men da snakker vi helt andre slags eksponering.
En morsom anekdote om temaet. Da vi byttet komfyren i huset i fjor så vi at den var stabilisert med det som så ut til å være eternitplater under beina.
Jeg plukket ned hele eternittaket på mitt gamle hus før jeg la betongstein.
ca. 3 tonn plater ble to overfylte hengere til gjenvinning.
For å være helt ærlig ligger dette ganske langt inn i fremtiden... Men ettersom den typen forskning tar tid er det bra at man begynner nå! Gapskrattet dog når jeg så artikkelen, arbeider selv med lignende og kjenner forfatternepelpet skrev:Jeg vil tro at de tallene innebærer at man har utført arbeidet uten beskyttelsesmaske. Du har jo brukt maske, selv om du burde hatt en annen. Jeg tror at eksponeringen din er betydelig lavere.
Her er noen interessante ting som forskes på akkurat nå. Så snart kan man kanskje røyke som en skorstein, bryte mengder av asbest uten beskyttelse, legge seg inn på lungebenovering i en uke og deretter komme ut med en 20-årings lunger igjen.
CELLULAR PLASTICITY IN LUNG DEVELOPMENT AND DISEASE
Normal lung development is controlled in a tight spatio-temporal fashion by several soluble factors, as well as cell types required for proper organ development [1]. It is likely that the capability of the lung to initiate repair and regeneration following any insult is altered over the life span of an organism. If and how the human adult lung regenerates are two of the most exciting questions that remain to be answered.
CIRCULATING AND RESIDENT PROGENITOR CELLS
The bone marrow represents a potent source for several progenitor cell populations, such as haematopoietic stem cells, mesenchymal stem cells or fibrocytes. Many of these cell types have recently been reported to modify chronic lung disease;
REGENERATIVE SIGNALLING MECHANISMS
Recently, signalling pathways essential for organ development, such as Notch, Sonic Hedgehog, or Wnt signalling, have been demonstrated to be aberrantly altered in several chronic lung diseases.
TISSUE ENGINEERING AND LUNG TRANSPLANTATION
Another promising approach for lung regeneration is based on tissue engineering. Here, the community has witnessed major breakthroughs in recent years
Noen kommentarer på tråden;
1) Noen skrev at man kan få mesoteliom etter en eksponering - kilde til denne påstanden takk! er nemlig tvers imot hva større delen av den vitenskapelige litteraturen sier.
2) Det er forferdelig få personer som dør av mesoteliom i Norge i dag, og de som utvikler det har nesten uten unntak arbeidet med det. Altså blitt eksponert for det ofte (daglig) over en lengre tid.
3) Ettersom du har røkt så mye løper du mange, mange ganger større risiko for å få KOLS, lungekreft assosiert med røyking, diabetes type 2 eller hjerte-karsykdommer, enn mesoteliom. MAO du burde være betydelig mer redd for dette enn mesoteliom, og når det gjelder røyking har du gjort det over mange år. Derimot er det alltid bra å slutte å røyke, ettersom kroppen da kan komme seg - så bruk dette som et insentiv til å stumpe røyken helt!
4) Veldig bra idé å liste risikoen for å dø av forskjellige ting, for å sette forholdene i riktig perspektiv.
5) Asbestfibre KAN faktisk brytes ned av immunforsvaret i lungene, så alt vil ikke ligge igjen.
6) Ditt åndedrettsvern har med stor sannsynlighet beskyttet mot en betydelig del av asbesten, hvilket gjør at eksponeringen er redusert.
7) Bra idé å rengjøre grundigere, om ikke annet så bare for å føle seg bedre og redusere angsten. At du skulle ha spredt det i huset er vel ikke så sannsynlig.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 innlegg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4.370 innlegg
Hvilken greie altså! Jeg hadde nok grublet hver dag resten av livet hvis jeg hadde opplevd dette. En CT-skanning er nok det minste jeg hadde bekostet selv.
Jeg minnes når jeg tråkket på en rusten spiker 12. desember 1983. Det var på ettermiddagen, klokken 13.32 for å være eksakt. Jeg bekymrer meg for dette ennå i dag. Hver dag når jeg våkner, er jeg helt innstilt på at jeg har fått blodforgiftning.
Lider med deg og vet hva du gjennomgår
Jeg minnes når jeg tråkket på en rusten spiker 12. desember 1983. Det var på ettermiddagen, klokken 13.32 for å være eksakt. Jeg bekymrer meg for dette ennå i dag. Hver dag når jeg våkner, er jeg helt innstilt på at jeg har fått blodforgiftning.
Lider med deg og vet hva du gjennomgår
Greia med asbest er vel at størrelsen på fibrene er så fryktelig små. Har hørt at for en asbestfiber tar det flere måneder å falle fra tak til gulv. Best er å ventilere ut kjelleren om asbest har spredt seg.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 innlegg
Jo men selv om det kanskje faktisk er så mange (tviler) så har de aller fleste av dem jobbet med asbest, uten beskyttelse over lang tid.Pippirull skrev:
I statistikken finnes det noen hvor man ikke har kunnet finne en slik kilde, men de er veldig få. og for noen av dem har man funnet sammenhenger i stil med at de har jobbet nær en asbest industri, kanskje stått hver dag og ventet på bussen utenfor utblåset fra firmaets støvsuger... Men det finnes noen hvor man ikke har funnet en slik sammenheng, men det gjelder da noen få, vet ikke om det engang er en per år.
Men OM du får lungekreft i fremtiden, så er det uendelig større risiko for at det skyldes sigarettene. En slektning døde nylig av lungekreft, han røykte for 35 år siden. Og har definitivt aldri vært i nærheten av noen asbest relatert virksomhet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.627 innlegg
Det er ikke sunt å ferdes på gatene heller. Man måler ikke engang hvor mye asbest det finnes i den vanlige luften, med begrunnelsen at det er for dyrt å ta prøvene. Det er klart at det finnes i luften og en masse annen dritt som ikke er nyttig å puste inn.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Fattern jobbet noen ganger med asbest / eternitt, og ikke fikk han noen merkbar sykdom av det, bodde dessuten i radonhus så...
Leste om en byarkitekt som etter pensjonen leide en leilighet som han fikk vite var radon i, og klaget seg i avisen om det, han vil jo ikke leve lenge nok til å rekke og få noen radonrelatert sykdom akkurat.
Leste om en byarkitekt som etter pensjonen leide en leilighet som han fikk vite var radon i, og klaget seg i avisen om det, han vil jo ikke leve lenge nok til å rekke og få noen radonrelatert sykdom akkurat.
Jeg tror at TS bør bekymre seg mer for ulike sykdomstilfeller avhengig av røyking enn den lille asbestsaneringen som ble gjort.
Du hadde dessuten maske, om enn i ikke riktig klasse. Det reduserer uansett ganske mye.
Dog så siden du har blitt rammet av livet, som er en seksuelt overførbar sykdom med 100% dødelighet.

Du hadde dessuten maske, om enn i ikke riktig klasse. Det reduserer uansett ganske mye.
Dog så siden du har blitt rammet av livet, som er en seksuelt overførbar sykdom med 100% dødelighet.
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 212 innlegg
Ja det er akkurat det man brukte asbest til. Dvs man blandet hvit asbest med bindemiddel til en røre som kunne smøres på krøker, T-koblinger og andre steder som var vanskelige å isolere på vanlig måte. Så er det "gipsbandasje" fra den tiden, så er det med 99,9% sikkerhet nettopp asbest.J_O_F skrev:
Nå er "hvit"-asbest (krysotil) ikke den verste og faktisk den minst impliserte når det gjelder mesoteliom (som er den skumle sykdommen som forbindes med asbest).
Så til TS. Din egen eksponering kan du som andre har sagt stort sett gi blaffen i. Men slutt som sagt å røyke. Det er først og fremst røyking+asbest, eller for den del; røyking+radon, som gir den markante overrisikoen.
Relativt sett verre er da at du har skitnet til resten av kjelleren. Rengjør i så fall den nøye, dvs våttørk alle overflater som kan våttørkes og kast kluter/papir i hermetisk tillukkede plastposer. Støvsug ikke. Om du har støvsuger med fungerende HEPA-filter så fungerer det antagelig bra, men det finnes ingen studier på hvordan husholdningsstøvsugere med HEPA-filter egentlig fungerer for asbestfibre. Om du har en støvsuger som "lukter støv" ut av utblåsningsluften til tross for HEPA-filteret så er den utilstrekkelig og skal for alt i verden ikke brukes. (Og bytt HEPA-filter utendørs og kast når du er ferdig).
Men det er vanskelig å gjøre en risikovurdering også for den tilsmussingen som har skjedd. Nettopp innemiljøer er ellers lumske hva gjelder asbest. Om du ikke f.eks. har slipt asbestholdig materiale så bør det holde med en eller noen ordentlige rengjøringer+lufting, og som sagt ikke bruke støvsuger uten HEPA-filter også fremover.
Men ja. Man blir paranoid. Så tillat deg å være det i tre dager eller så. Sørg for å rengjøre ordentlig og glem det så. Asbest er først og fremst et arbeidsmiljøproblem, ikke en individuell risiko.
Verden er liten..KristinaRT skrev:
Jeg innser jo også at det vanligvis tar lang tid for ny medisinsk forskning å nå helsestasjonen nær hjemmet, men verden forandrer seg jo. Det finnes et stort og raskt internett som sprer kunnskap i en helt annen hastighet enn tidligere. 2006 fantes det ikke engang smarttelefoner, og nå kan man ikke overleve en halvtime uten den. Og gjennomsnittlig levealder har økt med nesten et halvt år per år over lang tid. Samtidig tar asbestrelaterte sykdommer lang tid på seg å utvikle seg, så når vel TS får sin kombinerte lungekreft, mesolitisme og KOLS om 20 år så vil det ha skjedd en hel del ting.
Man kan jo sammenligne med dødeligheten i kreft nå og for 20 år siden for menn. Her er en graf for magkreft. På 20 år har sykdoms- og dødelighetsraten mer enn halvert, og på 31 år (1980-2011) så er risikoen redusert til en fjerdedel.

Jeg lekte med asbest da jeg var liten, det smalt så kult når man hadde det i sankthansbålet... Mig veterlig ble asbest mest brukt i formen eternitt for bygging. Nettopp eternitt er ganske hardt, og du trenger å bore i det for å få ut pulver. Som isolasjon ble og blir fortsatt brukt glassull og steinull. Det siste er litt gråere i fargen. Før brukte man dessuten sagflis, men jeg tror ikke det er sagflis du har fått ut. Asbest ble også brukt i sveisehansker for sine varmeisolerende egenskaper. Tror heller ikke det er hansker du har i veggen.
// Martin
// Martin
En eneste fiber dreper, eller hva KristinaRT?
Hvis man visste hvilken det var...
Paradokset er at noen isolatører og andre har arbeidet i skyer av asbest i årevis uten å bli syke. Andre døde for tidlig av mesoteliom uten å ha vært eksponert. Som Steve McQueen.
Det finnes annet som det er mer rasjonelt å bekymre seg for. Risikoene med radon vil også bli revurdert.
Hvis man visste hvilken det var...
Paradokset er at noen isolatører og andre har arbeidet i skyer av asbest i årevis uten å bli syke. Andre døde for tidlig av mesoteliom uten å ha vært eksponert. Som Steve McQueen.
Det finnes annet som det er mer rasjonelt å bekymre seg for. Risikoene med radon vil også bli revurdert.
Asbest ble forbudt i 1976, de som ble eksponert i løpet av den tiden har vel ganske sikkert utviklet sykdom eller klart seg. Hvordan kan det da ha seg at antallet asbestrelaterte sykdommer har økt? Det finnes teorier om slikt som trådskaperen nettopp har beskrevet. De byggene som ble oppført med asbestprodukter er de som nå gjennomgår renovasjoner, i mange tilfeller med ukyndig håndtering av asbest.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/asbest-dodar-fler-igen/
Vil ikke strø salt i trådskaperens frykt, men siden det blir raljert i tråden, kanskje litt saklig info er på sin plass, har sett nok av folk plages av asbestlunge til å spøke bort dette!
http://www.sydsvenskan.se/sverige/asbest-dodar-fler-igen/
Vil ikke strø salt i trådskaperens frykt, men siden det blir raljert i tråden, kanskje litt saklig info er på sin plass, har sett nok av folk plages av asbestlunge til å spøke bort dette!