Y
Trenger å erstatte verandaens takstolper da jeg har funnet råteskade.

I stedet for bare å bytte til like kjedelige så hadde jeg ønsket å få denne formen;

Rød husveranda med hvite trepelare, blomsterpotter på gulvet og hengt opp. Del av diskusjon om å erstatte råtne takpelare med dekorative.

Som at de satt stolpen i en dreiebenk og bare snuddet litt. (se bort fra kragen)
Tenker dere at det er lett som en plett å gjøre om vanlige til å bli så, eller bør jeg forsøke å finne ferdige?

Fasene gjør du enkelt med en håndoverfres. Kjøp enkle kvadratiske stolper så kan du selv velge dybden på fasene og hvor langt de skal gå, og få din personlige touch på det hele. Jeg gjorde tilsvarende operasjon da vi bygde et trapperekkverk.

Dum spørsmål men du freser man slike fasninger?

G gnuttisch skrev:
Dum spørsmål men du freser man slike fasinger?
Ja det gjør man med en 45 grader fasfres, det blir akkurat som på ditt bilde. Man setter en form for stopp der fasen skal begynne og slutte, for eksempel en planke. Så er det bare å følge kanten med hjelp av stålets lager.

Slik ble min søyle med bare en liten fas. Freste også de øvre horisontale sporene rundt. Det er gøy å lage sin egen søyle!

En hvitmalt stolpe med en liten fas og horisontale sporer øverst.

• Liker
gnuttisch
  • Laddar…
Y
men kreves det ikke en veldig stor håndoverfres for å få så brede faser som på "mitt" bilde?

Ellers bruker man vanlig pinnfres og vinklet bunnplate

Eller sage med skråstilt senkesag og finjustere for hånd i overgangen.

Det går nok fint med en fres i "vanlig" størrelse. Kan ta det i flere pass om det går tungt men tror ikke at det trengs.

Det fine med å bruke en fasfres er at man får de pene avslutningene på fasen helt automatisk bare ved å stoppe fresen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.