Hei! Tenkte å forlenge vår terrasse. På bildet sees den eksisterende terrassen samt et steinområde hvor jeg har tenkt at den nye terrassen skal ligge. Det ligger altså allerede steiner der som den tidligere eieren av vårt hus har lagt dit. Og under steinene ligger det en slags markduk - men den virker ikke helt tett for det vokser opp ugress her og der.
Nå etterlyser jeg råd om hvordan jeg bør gå videre. Bør jeg legge ytterligere sand, steinknusing, eller kanskje markduk oppå de eksisterende steinene? Eller fjerne alle steinene (mye arbeid) og bytte ut markduken?
Jeg lurer også på om det finnes noe godt triks for å få den nye terrassen til å ligge på nøyaktig samme nivå som den tidligere.
Og et siste spørsmål: bør jeg fjerne kanten på den gamle terrassen når jeg forlenger den? Hva blir best/penest?
Hvor stor er den eksisterende terrassen og hvor stor blir den nye delen? Hvis den eksisterende ikke er alt for stor ville jeg trolig ha benyttet anledningen til å gjøre om den også. På bildet ser den ganske gammel og litt slitt ut (kanskje bare lokalt, akkurat der?) og det blir klart penere om hele terrassen har samme utseende, slitasjemessig.
Å få den nye til å ligge i samme nivå som den gamle handler jo "bare" om å beregne hvor høyt dens støtte-steiner/pilarer må ligge og da må du vite høyde på bjelker og tykkelse på terrassebord. Et godt forarbeid kreves også så du slipper setninger i den nye delen.
Hvis du ikke legger om den gamle delen samtidig, ville jeg lagt en frisplate mellom gammelt og nytt, i stedet for ende mot ende.
Steinene som den tidligere eieren har lagt der, er det gruset du mener eller ligger det for eksempel steinplater under gruset som kunne fungere som støtteplater for terrassekonstruksjonen?
Jeg har gjort som du hadde tenkt å gjøre. Fest en gulvregel på utsiden av eksisterende terrasse og deretter støtte opp gulvreglene på plater til riktig nivå.
Så her, ett år senere, har den nye terrassebordet nesten samme grå nyanse som den gamle!
Edit: Siste bildet (under) er altså når terrassebordet nettopp er lagt, ca. 1 år siden.
Takk for svar. Det jeg lurer på først og fremst er altså det første steget. Hvordan unngår jeg ugress - og kan jeg legge støtte-steiner direkte på eksisterende grus? Bør jeg sementere fast støtte-steinene?
Med steiner i mitt opprinnelige innlegg mener jeg grusen. Under grusen finnes det i dag altså en form for markduk, som dessverre ikke ser ut til å fungere 100% siden den slipper opp ugress.
Ugresset har nok vanskeligheter med å vokse siden det blir relativt mørkt under trallen, men er du usikker så legg en markduk oppå grusen (koster ikke så mye) og deretter legg betongplater på duken som du deretter stabler opp gulvbjelkene på.
Gjetter at grusen er ganske pakket etter alle årene man har gått på den så det skal nok ikke være noen fare, er du bekymret så kjøp finere grus og legg under betongplatene.
De grunnforholdene du allerede har med duk og singel er nesten overkurs eller i alle fall "by the book". Hvis du har litt vegetasjon som kommer opp nå, vil den mest sannsynlig dø når du tar bort lyskilden. Skulle noen sta løvetann dukke opp likevel, kan du kanskje få inn en arm under dekket og spraye litt ugressmiddel på den, så ser du den aldri mer.
Selv bygde jeg med ferdige søyler, men som din situasjon ser ut, ville jeg nok gjort som Lexington med plater. Jeg synes imidlertid ikke du bør legge platene på singelen, men skrape bort singel ned til fast mark før du legger platene ned. Det blir imidlertid litt vanskelig å få alt i en helt jevn nivå på den måten.
For å oppnå en jevn nivå med nåværende dekk, trenger du en pinne, en murersnor og en spiker. Slå i spikeren lengst bort fra enden som skal forlenges og knyt fast snøret (slå spikeren mellom eksisterende terrassebord ned i bjelken så slipper du et hull i terrassebordet), dra snøret over hele dekket og knyt en løkke som er større enn pinnen, slå ned pinnen rett ned i bakken cirka 2 meter lenger ut enn hva det nye dekket skal bli. Deretter flytter du opp snøret på spikeren så det er akkurat 20mm opp på spikeren og så justerer du på stolpen så hele snøret løper nøyaktig 20mm over det eksisterende dekket.
Hvis du bruker 28*120 terrassebord, vet du nå at rammeverket skal være 28+20mm under snøret hele veien, da får du alt i samme nivå med samme fall.
Det kommer ikke til å komme opp noe ugress der etter at terrassen er på plass.
Om du vil gjøre overgangen fra gammel til ny del så skjult som mulig, skrur du opp og snur de gamle plankene, undersiden på impregnert pleier å se ny ut i mange år. Hvis du først skrur opp de gamle plankene kan du kanskje også forskyve skjøtene slik at ikke alle havner på samme sted, slik at det ikke vil synes at terrassen har blitt skjøtet i det hele tatt.
For øvrig så tror jeg ikke ugresset i dag kommer på grunn av hull i eksisterende markduk, men snarere at det vokser direkte i steinene oppå markduken. Ugress har dessverre en tendens til å kunne vokse overalt.
Tar du bort lyset så vil ingenting vokse der under, uansett markduk!
Kan man legge flere plater oppå hverandre, eller hvordan gjør jeg for å få platen i nøyaktig riktig høyde? Justerer man med syllpapp? Beklager hvis dumt spørsmål - men jeg har lest gjennom rådene deres og er ikke helt med på den biten.
Et alternativ er å legge dine plater i linje med bjelkelaget og dra et antall franskskruer i bunnen på bjelken som du deretter justerer ut/inn med skiftenøkkel (en slags fattigmanns-nivell) Jeg hjalp min svigerfar gjøre sånn og det var supersmidig. Kan være vanskelig å veie av platene i grusen og få dem i riktig høyde og en stor del av det slipper man hvis man gjør slik.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.