Skal sette inn skyvedører i gangen, og for at garderoben ikke skal bli for trang trenger jeg å forlenge en av mine eksisterende innervegger med ca. 15 cm. Hvordan gjør jeg det på den mest smidige måten? Jeg bor i en leilighet fra 2004, så det er gipsplater, vurderte om man kanskje kan skru fast en regel som er 14 cm tykk, og så kle den med gipsplater, dvs. totalt ca. 15 cm. Er det en klok idé? Jeg føler at det kanskje blir litt unødvendig å måtte skru opp regler på gulv og i tak for denne lille forlengelsen.

Takk

Du kan bruke plåtregel på gulvet og i taket og så 2 stk stående trestendere i samme dimensjon som den eksisterende veggen. Eller sette sammen 3 stk 45 * nåværende dimensjon "45, 70 eller 95 mm".
Ingen av disse forslagene er dog perfekte ettersom gipsen/malingen/tapeten garantert vil sprekke der du skjøter den mot den eksisterende veggen.
Det beste er å prøve å sage/skjære bort noen cm gammel gips slik at du kan skjøte den nye gipsen på den siste eksisterende stenderen.

Ble innviklet.....og mye arbeid for 15 cm.....

kimpo skrev:
Du kan bruke plateprofil på gulvet og i taket og så 2 stående treprofiler i samme dimensjon som den eksisterende veggen. Eller slå på 3 stk. 45 * nåværende dimensjon "45, 70 eller 95 mm" .
Ingen av disse forslagene er imidlertid perfekte da gipsen/malingen/tapeten garantert kommer til å sprekke der du skjøter den mot den eksisterende veggen.
Best er å prøve å sage/skjære bort noen cm gammel gips så du kan skjøte den nye gipsen på den siste eksisterende profilen.

Ble innviklet.....og mye jobb for 15 cm.....
Sjysst, takk. Jeg har el bare to cm inn på veggen, tror du det fungerer å bare skjære bort ca én cm av den eksisterende veggen? Hvordan får man et pent jevnt snitt på veggen når man skjærer bort gipsen?

Om du ikke har en masse multimaskiner o.l. hjemme, så fungerer det bra med en gips/teppkniv. Sørg for å få en rett strek med vater eller mål fra en veggkant. Skjær litt rolig med gipskniven så du får et spor. Deretter kan du begynne å skjære/trykke hardere. Etter 5–10 drag burde du være igjennom hvis det er ett lag gips. Du kan også bruke en sløv sag og sage i sporet. Prøv å skjære inn i halve lekten hvis det går, det blir bedre/lettere å feste den nye gipsplaten da.

Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.