Kjellerprosjektet fortsetter og skaper jo nå og da litt sideprosjekter.
For lenge siden fjernet jeg en stor skorstein med tilhørende peis, men avvekslingen i gulvbjelkelaget er fortsatt der. Nå vurderer jeg å fjerne denne da det har blitt litt setninger siden huset ble bygget i 1947.
Det er to gulvbjelker som er avvekslet nær hjertet av veggen, omtrent 30 cm inn. Spennvidden for bjelkene er 3,5 m.
Spørsmålet er hvordan jeg forlenger gulvbjelkene på en god måte. Problemet her er at omtrent 35 cm fra gulvbjelkens ende er det en større mengde elektriske rør som ikke kan flyttes.
Hadde jeg hatt en meter fritt hadde jeg lim-spikret/skrud fast regelmateriale eller plyfa på sidene av eksisterende gulvregel og vært fornøyd med det, men nå når det er kun 35 cm å jobbe med er jeg tvilende til operasjonen. Opplegget på hjerteveggen er bra og jeg kan feste i gulvbjelker på den andre siden av hjerteveggen, men jeg kan ikke stikke noe inn forbi hjerteveggen.
Disse bjelkene tar ingen nevneverdig last fra oven. Det er fritt gulv i stuen ovenfor.
Går det å forlenge en bjelke 30 cm gitt denne situasjonen?
Din beskrivelse er ikke entydig klar, men rent prinsipielt bør det gå. Bruk to meterlange biter (tre eller kraftigere kryssfiner) som du skruelim fra begge sider. Momentet er ikke så stort så nær opplaget.
Avvekslingen er nærmest leca-muren til venstre i bildet.
Gulvbjelker i retning venstre-høyre
Øvrige som går tvers over gulvbjelkene er kortlingar.
Som sett på dette bildet er ikke gulvbjelken hel i høyden hele veien ut til enden. Bildet er tatt fra motsatt side av bildet ovenfor.
Det jeg kan gjøre med f.eks. dobbel 15mm plyfa på hver side av gulvbjelken er noe i stil med dette. Merk at det blir en åpen ende til venstre for elektrorørene. Frem til rørene er det cirka 35 fra hjertetveggen.
Gode verden... Men det kunne vært verre. Hulltakningene for elslangene er i prinsippet korrekte. Ta bort kortlingene og skjøt med 15 mm kryssfiner (med utsparing for elkablene) på begge sider som du skisserer.
... ja akkurat denne delen av huset er ikke favorittstedet mitt. Den opprinnelige konstruksjonen er halvbra og så har jeg måttet lage sveitserost av hele opplegget når el-sentralen er flyttet og 100% av elektrisiteten og vannet skal være skjult. Man drømmer jo noen ganger om et nytt hus der man kan planlegge all infrastruktur fra starten av....
Men, ok, da får det bli sånn, dobbel 15mm kryssfiner på hver side og så former jeg dette plasteret som den blå skissen + skrulimmet hele greia.
Det som gjenstår er å sikre at bjelkene kan fjernes, eller i hvert fall deler av disse, siden undergulvet er skrudd i disse - men det går i hvert fall å ta bort så mye at kryssfiner kommer på plass.
Takk for innspillene!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.