Kan noen forklare inngående hvordan det fungerer med fukt og dampsperrer?
Hvor skal man plassere dem, hvilken funksjon har de, hva er det som gjør at mugg begynner å vokse, osv.
Jeg holder på å bygge en innspillingslokale i en større uisolert industrilokale. Den store lokalet beskytter mot vær og vind, men holder omtrent samme temperatur som utendørs. Nå på vinteren dekkes innsiden av taket av is som deretter smelter og drypper ned når solen skinner på taket.
Jeg har et eksempel her under på hvordan jeg hadde tenkt å bygge (de doble veggene har med lydisolering å gjøre), spørsmålet mitt er: Skal jeg ha plast et eller annet sted i veggen?
Hvor skal jeg ha plast i så fall, og trenger jeg å ha en luftspalte i nærheten av plasten? Jeg kan absolutt ingenting om fukt og hvordan den vandrer i vegger, tak og gulv og hva som kan forårsake problemer, så hvis noen har en bra lenke eller vil ta seg tid til å forklare den biten hadde jeg vært veldig takknemlig!

Vaggar.jpg

Kommer rommet til å være kontinuerlig oppvarmet eller kun midlertidig varme ved bruk av og til?

Om man sier at veggen skal ha samme funksjon som en vanlig yttervegg, så skal du ha diffusjonstett plast mellom isolasjonen og "Gips lag 4". Noen luftspalte i forhold til plasten er ikke nødvendig.
Fest altså plasten ifølge anvisningene på innsiden av reisverket og skru deretter gipsen.

P
Varm luft kan holde mer fuktighet enn kald. Når varm fuktig luft avkjøles, kondenserer fuktigheten. Det vil si at vann i dampfase går over til væske. Dampbarrieren hindrer den varme, fuktige luften fra å vandre ut i veggen, avkjøles og avsette vanndråper.

I for eksempel fritidshus som står kalde om vinteren, er det en fordel om isolasjonen ikke er spesielt tykk og i tillegg mangler dampbarriere. I den perioden hvor det er varmt, vandrer luften ut i veggen, men siden isolasjonen ikke er så tykk, ligger duggpunktet ofte langt ut i veggen eller til og med på utsiden.

Strengt tatt, men omtrent slik.

Plastifiserer du innspillingslokalet vil du nok sørge for å ha litt luftomsetning ved hjelp av en vifte for avtrekksluft og en eller flere tilluftsventiler.

Takk for svar!
Lokalet vil bli brukt kontinuerlig og alltid være varmere enn uteluften (unntatt kanskje en varm sommerdag), lokalet vil mer eller mindre være lufttett, så vi vil ha till- og fra- ventilasjon i alle rom.
Et problem med å sette plast på stenderne bak gips lag 4 er at de stenderne og gipsen tilhører et frittstående rom inni et større rom (se bilde nedenfor), så hvis jeg setter plast rundt hele de veggene, plastifiserer jeg også innervegger, og jeg har ikke plastbelagt hele veggen som vender mot utsiden (håper det er forståelig hva jeg mener).

Hva ville skje hvis jeg ikke plastet, men sørget for at ventilasjonen var på året rundt?

Studion-floorplan.jpg

P
Troligvis ville det funke bra å utelate plasten. Fuktbelastningen vil sannsynligvis være mindre enn i en bolig hvor man også må inkludere dusj/bad, oppvask, vask, husdyr mm.

Som du beskriver bør man jo ha plasten så nær innsiden som mulig, så jeg innser problematikken med rom i rommet. Hvis det likevel ikke går å bygge en lufttett boble så faller hele ideen.

Et alternativ som kan funke er å sette inn en mindre avfukter som har muggingsvaktfunksjon og timer. Slå av ev. vifter, åpne dører inne og la avfukteren gå når ingen er der. Det kan jo hende at altfor tørr luft ikke er helt glimrende for stemmebåndene... med mindre man er ute etter en hes og raspende stemme selvfølgelig.

Har du tenkt å avstive direkte mot et betonggulv bør du jo definitivt fuktsperre der.

jonathanGubbe skrev:
Jeg kan absolutt ingenting om fukt og hvordan den beveger seg i vegger, tak og gulv og hva som kan forårsake problemer, så hvis noen har en bra lenke eller vil ta seg tid til å forklare den delen ville jeg være svært takknemlig!
Her står det litt om plast og tak. Som det fremgår av dokumentet er det viktigste at man stopper luftstrømmen av varm, fuktig luft til et kaldere miljø. Dette kan oppnås like bra ved å bruke noe annet enn plast. Plast hindrer diffusjon, men diffusjon er ikke et stort problem når det gjelder fuktskader.

http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla vindar.pdf

Takk for all info!
Er det noen som har noen formler eller vet hvordan man kan regne på når damp faller ut som fukt?

Jeg har fundert litt; nå om vinteren burde det jo bli mye kondens siden yttertemperaturen er kald og det er varmt inne, men når det er så kaldt kan vel knapt mugg vokse spesielt bra?
Min yttervegg er ikke spesielt tett så den burde ventileres litt av ytterluften, så da burde ikke vann bli værende i veggen. Om sommeren når det kanskje er like varmt eller til og med varmere ute enn inne blir det jo ingen kondens, så problemet er størst om våren og høsten? Har jeg forstått det hele riktig?

Jeg har jo en luftspalte mellom mine vegger, hva ville skje om jeg satte inn et konstant utsug der, så jeg hadde et svakt undertrykk i hele luftspalten, ville det redde meg fra fremtidige problemer?

Har du tenkt å feste stendere direkte mot et betonggulv, bør du jo definitivt fuktsperre der.
Min lokal ligger 3m opp i luften, den er taket på en annen bedrift som ligger i den store hallen, mitt gulv består av spon som hviler på 145 stendere som hviler på 250 I-bjelker.

Tenk gjennom ventilasjon et par ganger, så dere ikke får sus/brus i opptakene.
Ja, litt off topic, men et spontant tips er vel aldri feil.. ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.