Det slo meg at jeg kanskje skulle dele mine erfaringer med forskjellige tape som jeg har testet under den større tilbyggingen jeg holder på med. Jeg har ikke tid til å gjøre altfor vitenskapelige tester, så det blir ganske subjektivt basert på mine erfaringer.
Det hele begynte med noe mange nok kjenner seg igjen i... skuffelse over PE-folietape som ikke holdt seg på plass. Så kom T-Flex og alle skrøt av det... bortsett fra at man må være mer eller mindre gal for å betale mellom 200 til 300 kr per rull for fleksibel folietape. Men konseptet var veldig bra, så jeg begynte å sjekke litt rundt og fant T og K-Flex til rimelige priser... og det viste seg at Byggmax har fått inn ETABs grønne fleksible folietape i mange butikker. Så fant jeg tape i Tyskland som jeg kjøpte hjem... og så rullet det på
Sagt og gjort... jeg har nå brukt flere forskjellige tape under byggingen, og de fleste er bra... men noen bomkjøp finnes!
Vi begynner med sølvtape, siden det var opprinnelsen til denne tråden.
- Gorillateip, kjøpt på Olsana for den rimelige prisen av 139kr/rull.
Fantastisk... kraftig og fester seg til absolutt alt, vått som tørt. Limet sitter igjen og kan brukes om igjen. Jeg har teipet på regnvåte fasadebord og det blir sittende flere uker etterpå i regn og uvær. Ulempen er at det er strevsomt å dra av fra rullen siden det fester så bra...
- Sølvtape 3M: Kjøpt på Byggmax for 69kr
Helt ok, gjør det den skal. Holder seg, men ikke noe supergrep.
- Tesa 4662, kjøpt på Lantmännen for 79kr
Hva skal man si... god å jobbe med... så jeg byttet ut gorillateipen med denne en periode da jeg teipet innvendige skjøter i min underlagsduk i taket. Duken er en diffusjonsåpen variant av modell Tyvek Supro Pro (Kjøpt fra England til god pris... men det er en annen tråd). Til min store overraskelse begynner teipen etter en dag å løsne og falle ned fra taket. Jeg blir litt irritert og sender bilder til Tesas norske kontor og spør om jeg muligens har fått defekte produkter (Det dreide seg om 3 ruller) eller om det finnes begrensninger på produktet som de ikke skriver om i instruksjonene... får et kjeftende svar fra kundeservice om at jeg har brukt feil teip til formålet... og de tror at jeg har teipet bygningsplast med sølvtapen... bilde er tatt nedenfra gjennom plasten så jeg kan forstå misforståelsen, men dårlig håndtert uansett..
ADVARSEL for Tesa rett og slett... nå skal jeg opp og teipe om skjøtene med Gorillateip... som for øvrig sitter fint på duken fra det jeg satte opp før jeg begynte med Tesan...
I morgen skal jeg anmelde 4 forskjellige byggfolietaper
Din test av tape er nok ikke så gal, men du gjør jo ikke ifølge produsentens anvisninger, så om tapen er bra eller dårlig til det du holder på med er irrelevant.
Irrelevant er det vel neppe. Jeg tester ikke duken...jeg tester taper. Og tapens anvisninger sier ingenting om begrensninger i bruksområdet, så vidt jeg har funnet.
Duken er forseglet med Tyveks egen dobbeltsidig butyltape..men overlappen på duken er så stor at fliker henger ned, og det er disse jeg taper igjen på innsiden med sølvtapen.
Uansett...skal skrive en evaluering av byggfolietape i løpet av helgen.