Hei forum medlemmer,

Jeg har et hjørne på kjøkkenet i mitt gamle torp hvor det har stått en vedovn. Nå skal jeg sette inn en eldre Husqvarna 3027, men for å passe inn den trenger jeg å legge til en rad med murstein og mure inn en "Stos" for at koblingen mellom vedovnen og røykrøret i pipa skal fungere optimalt.

Jeg er en total nybegynner på muring og lurer på om noen i forumet kan forklare hvordan jeg steg-for-steg skal gå fram?

1. En ting jeg lurer på er for eksempel hvordan jeg skal få det tett mellom stos og mur. Er det bare å tette med nok murpuss rundt?
2. Et annet spørsmål er hvordan jeg får den nye raden med murstein stabil. Den gamle pipa er veldig ujevn. Skal jeg fylle på med murpuss her for å få til en jevn overflate? Hvor tykk med murpuss kan man ha?

Takknemlig for svar og råd.

• Murvegg i kjøkken med ulagt område for vedovn, viser gamle mursteiner og nye mursteiner på gulvet. Ujevn overflate og hull for røykrør ses.
  • Eldre vedovn i et kjøkkenhjørne med stablede murstein, klar for installering med kobling til skorsteinens røykrør.
  • Rustet del av en vedovn med en oval åpning på siden, trolig sted for røykkanal. Bakgrunnen viser en slitt vegg.
  • En metalldel, sannsynligvis en stos, ligger på en gammel vedovn. Bakgrunnen viser en del av en murvegg.
  • Eldre murvegg med synlige ujevne murstein, en innfelt metalldel for skorsteinstilkobling, og ny rad med murstein lagt foran.
  • Teglesteiner murt i hjørne av et gammelt kjøkken, med en metallstos montert for tilkobling til en vedovn og røykkanal. Ujevn gammel mur.
  • Ujevn murvegg med åpning og rødbrune murstein lagt nederst, klar for montering av Husqvarna vedkomfyr i et gammelt kjøkken.
  • Rød murvegg med uferdige teglstein, åpning for røykrør, og ujevnt underlag. Klargjøring for installasjon av eldre vedovn i torpkjøkken.
Hei
Hvordan gikk det med vedovnen? Jeg står overfor det samme dilemmaet. Det sto en 3026 der før med sprukket plate og generelt slitt. Hadde en 3027 i god stand som reserve.
Men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem.

Hei, dessverre kom det opp annet så jeg har ikke fikset dette ennå. Vurderer å gjøre et forsøk selv ved å fjerne løst murmørtel og deretter mure opp nytt lag mur.
Hvis det ikke går, blir det å kontakte en proff.

Holder deg oppdatert 👍

Bra. Jeg har kommet i gang nå. Bruker svindyrt ildfast tynnere tegl for at den skal komme nærmere skorsteinen. Skal forsøke å mure inn stussen senere i dag. Jeg hadde jevnere skorstein så jeg trenger ikke legge på så mye mørtel imellom. Har brukt vanlig c mørtel men går over til ildfast rundt stussen.
Jeg ville nok jevnet av skorsteinen før med tanke på hvor ujevn din var.
Kanskje vinkelsliper med diamantskive. Ulempen er at det ryker og støver så forbannet.

• Murstokk med ujevne overflater og noen løse teglsteiner. En stabel av brannmurplater ligger på gulvet. Restaureringsprosjekt pågår.
  • Murvegg med mørkfarget murverk og et utsparingshull, delvis dekket med ildfast murstein, og en stålplate i forgrunnen.
hvorfor svindyre ildfaste steiner da? Finnes jo ingen grunn der? Ikke må de stå tett mot tegl heller.

Nei det var jo ganske unødvendig. Men jeg ville ha komfyren nærmere muren. Tidligere var det et lag med liggende teglsteiner der og så fliser mot muren. Nå kommer komfyren nærmere, og så skal vi kle pipen med fusktegl. De kommer til å ligge omtrent mot bakkanten på vedkomfyren er det tenkt.

A akby skrev:
Nei det var jo ganske unødvendig. Men jeg ville ha ovnen nærmere muren. Tidligere var det et lag med liggende murstein der og så flisebiter mot muren. Nå kommer ovnen nærmere og så skal vi kle pipen med fusktegl. De vil ligge omtrent mot bakkanten på vedovnen er det tenkt.
Nå er det murt klart. Blir drøyt 3 cm fra bakkant til pipen. Fuskteglet er omtrent 2 cm, så enten lar jeg det være en glipe eller finner på noe der. Var ikke så vanskelig. Man måtte smøre rundt innsiden av stussen også så det ble jevnt og tett. Og passe på at stussen kom på riktig høyde.

• Veggen er nylig murt, med synlig stuss i midten. Mørtel dekker ujevnt overflaten, omgivelsene er slitte og mur minner om fusktegl.
  • Bilde av ny mur med fusktegl, viser klart skille mellom materialene med ujevne kanter og kontraster i farger.
  • Murverk ved ovn, med målebånd plassert på metallstøtten, viser at mur- og teglarbeid rundt røykrør og skorstein er ferdig.
Prøvekjørt. Fungerer fint. En svart vedovn med kokeplater stående på et flislagt gulv foran en slitt murvegg.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Veldig inspirerende. Flott! Følger ditt råd og skaffer meg en vinkelsliper for å jevne ut murstocken. Tips om et fornuftig kjøp som ikke koster altfor mye?
/Thomas

Takk. Kjøp noen på kampanje eller så. Jeg har en B&D enhånds modell med 125 mm skive. Så ingenting merkverdig.
En sånn er bra å ha til litt av hvert.
Jeg fjernet emaljen på kokeplatene med en kort sparkelspade som jeg banket på med en hammer. Da beholdt man den sandblåste overflaten som var under.
Så gikk jeg over med vinkelsliperen og en roterende stålbørste. Og så ovnssverte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.