Hei forum medlemmer,

Jeg har et hjørne på kjøkkenet i mitt gamle torp hvor det har stått en vedovn. Nå skal jeg sette inn en eldre Husqvarna 3027, men for å passe inn den trenger jeg å legge til en rad med murstein og mure inn en "Stos" for at koblingen mellom vedovnen og røykrøret i pipa skal fungere optimalt.

Jeg er en total nybegynner på muring og lurer på om noen i forumet kan forklare hvordan jeg steg-for-steg skal gå fram?

1. En ting jeg lurer på er for eksempel hvordan jeg skal få det tett mellom stos og mur. Er det bare å tette med nok murpuss rundt?
2. Et annet spørsmål er hvordan jeg får den nye raden med murstein stabil. Den gamle pipa er veldig ujevn. Skal jeg fylle på med murpuss her for å få til en jevn overflate? Hvor tykk med murpuss kan man ha?

Takknemlig for svar og råd.

• Murvegg i kjøkken med ulagt område for vedovn, viser gamle mursteiner og nye mursteiner på gulvet. Ujevn overflate og hull for røykrør ses.
  • Eldre vedovn i et kjøkkenhjørne med stablede murstein, klar for installering med kobling til skorsteinens røykrør.
  • Rustet del av en vedovn med en oval åpning på siden, trolig sted for røykkanal. Bakgrunnen viser en slitt vegg.
  • En metalldel, sannsynligvis en stos, ligger på en gammel vedovn. Bakgrunnen viser en del av en murvegg.
  • Eldre murvegg med synlige ujevne murstein, en innfelt metalldel for skorsteinstilkobling, og ny rad med murstein lagt foran.
  • Teglesteiner murt i hjørne av et gammelt kjøkken, med en metallstos montert for tilkobling til en vedovn og røykkanal. Ujevn gammel mur.
  • Ujevn murvegg med åpning og rødbrune murstein lagt nederst, klar for montering av Husqvarna vedkomfyr i et gammelt kjøkken.
  • Rød murvegg med uferdige teglstein, åpning for røykrør, og ujevnt underlag. Klargjøring for installasjon av eldre vedovn i torpkjøkken.
Hei