Hei!
Svigerfar har en terrasse. 17 x 3 meter. Bjelkelagene står på stolper i forkant og er festet i husveggen i bakkant. Stolpene er ca 2,5 meter høye.
Gulvbjelkene er 45x195 med spennvidde på 3 meter så der er vel alt ok.
Men bjelkelaget er 45x195 med avstand mellom stolpene på ca 2,40 m, noe som jo ikke er ok. Samtidig har ingenting rast sammen og terrassen har minst vært der siden 2004 da svigerfar kjøpte huset.
Det daglige problemet er i stedet litt for mye svikt i terrassebordene. Dette skyldes nok at det er 28x120 og gulvbjelkene står på ca cc 90 cm.
Jeg har tanker om å sette flere gulvbjelker imellom slik at det blir cc ca 45 og stopper svikten.
Men jeg blir usikker om dette kan forverre problemet med konstruksjonsmessig feil avstand mellom stolpene som vel egentlig skal være maks 1,8 meter eller ha bjelkelag på minst 70x195 (om jeg har lest tabellene riktig).
Noen som vet hvordan økt antall gulvbjelker kunne påvirke bæreevnen? Er det bedre/sikrere å øke tykkelsen på terrassebordene?
Takk for all input.
Mvh Pär
Bærebjelken som er mellom/på stolpene/fundamentene kan du fordoble ved å skru på en 45*195-regel til så det blir 90*195.
Du må kanskje skjære litt i regelen, avhengig av hvordan det ser ut.
Jeg satte sammen to 45*195 for bærebjelkene, har ca 2,8m mellom fundamentene. Har deretter 45*145 som gulvbjelker, har ca 2m mellom bærebjelkene, bruker C/C60 på gulvbjelkene.
Har 120*28 terrassebord.
Hei Demmpa og takk for tips. Problemet er at bæringen hviler i en utskjæring på stolpene, så å sette 2x 45x195 går nok ikke. Se bilde.
Ditt forslag fikk meg imidlertid til å tenke på om det går an å i det minste sette en ytterligere bærende bjelke med mindre bredde ved siden av, over utskjæringen oppå stolpen. Dog kan jeg ikke dra dem sammen på grunn av gaffelanker i eksisterende bæring.
Takk for idéen!!
Hei Demmpa og takk for tips. Problemet er at bjelken hviler i en utskjæring på stolpene slik at å sette 2x 45x195 går nok ikke. Se bilde.
Ditt forslag fikk meg imidlertid til å tenke på om det går an å i det minste sette en ekstra bjelke med mindre bredde ved siden av over utskjæringen på toppen av stolpen. Dog kan jeg ikke dra for hop dem pga gaffelanker i eksisterende bjelke.
Takk for ideen!!
Pilarene ser ut til å være av tre, da går det ganske enkelt å sage ut et hakk i pilarene og sette inn en bærebjelke til.
Samtidig så går det å sage til en avrunding på pilarene slik at det ikke kan bli noe vann stående på pilarene.
Den nye bærebjelken kan jo enten felles inn tett inntil eksisterende (vanskeligere), eller på andre siden av pilen (enklere).
Det som bestemmer lasten på bærelinjene er deres innbyrdes avstand og plintavstanden. Å øke antallet gulvbjelker innebærer bare en marginal økning av lasten på bærelinjene. 90 cm er altfor langt for 28x120 mm terrassebord, jeg synes at 60 cm er maks for en behagelig følelse. 3 m spennvidde for 45x195 gulvregler er på grensen. Derimot er kombinasjonen 3 m c/c avstand og 2,4 m mellom plintene for bærelinjene altfor svakt. Det finnes to prinsipper for å løse det hele. 1) Doble bærelinjene, dvs 2 stk 45x195 side ved side. 2) Halvere enten c/c-avstand eller plintavstand.