Hva jeg lurer på er hvor mye du våtet mursteinene når du muret? Hvis de ikke ble dyppet en stund i vann, tror jeg at det som har skjedd kan være at mursteinen trakk ut for mye vann fra mørtelen før det rakk å herde. Den dårlige vedheften mellom mørtel og stein kunne blitt forklart av dette.
Virker mørtelen fast eller er det smuldrete/sandende?

For øvrig en veldig fin trapp som aldri kan erstattes av trykket tre!

E Evakatarina skrev:
Hva jeg lurer på er hvor mye du bløtla mursteinene når du muret? Hvis de ikke ble dyppet en stund i vann, tror jeg at det som har skjedd kan være at steinen sugde ut for mye vann fra mørtelen før den rakk å herde. Den dårlige vedheftingen mellom mørtel og stein kunne forklares av dette.
Virker mørtelen fast eller er den smuldrende/sandete?

For øvrig en meget fin trapp som aldri kan erstattes av trykkimpregnert tre!
Takk for svar evakatarina. Ja steinene ble raskt spolt med vannslange før de ble lagt mot mørtelen på trappens fundament. Dette skjedde på morgenen før solen sto på, etter klokken 10.00 var solen på, og det var i perioden med temperatur på 25 grader. Mørtelen er hel og sammenhengende men løsner som du sier fra steinene, noe som tyder på at de ikke har heftet helt sammen.

Hilsen gz

G GustafZ skrev:
Takk for svar evakatarina. Ja, steinene ble raskt skylt med vannslange før de ble lagt mot mørtelen på trappens fundament. Dette skjedde om morgenen før solen kom, etter kl. 10.00 var solen fremme, og det var i perioden med temperatur på 25 grader. Mørtelen er hel og sammenhengende, men slipper som du sier fra steinene, noe som tyder på at de ikke har heftet helt sammen.

Hilsen gz
Ok. Man bør nok i det minste skygge for solen og kanskje også ettervanne. Det er ikke slik at det finnes sot igjen på steinenes bakside?
Siden skadene ser ut til å være konsentrert til nedre del av trappen og jeg nå også ser at hjørnet har sunket, blir da neste spørsmål hvordan grunnleggingen og dreneringen er gjort?

E Evakatarina skrev:
Ok. Man bør nok i det minste skygge for solen og kanskje også ettervanne. Det er ikke sånn at det finnes sot igjen på steinenes bakside?
Ettersom skadene ser ut til å være konsentrert til den nedre delen av trappen, og jeg ser nå også at hjørnet har sunket, blir da neste spørsmål hvordan grunnlegging og drenering er utført?
Ajamen. Trappen har vært skygget med galonpressenninger i løpet av dagen samt vannet fuktig de nærmeste dagene etter støping.
Samtlige steiner har blitt slipt/stålbørstet på "støpeflaten" for å sikre at de er rene.
Ingen setning har skjedd (fundamentet står tungt). Derimot har steinene løsnet fra mørtelen og begynt å vandre nedover.

// G

Hvordan da vandre nedover? De ligger vel på betong eller bruk de støtte nedenfra? Hvis de faller nedover når fugen slipper, skulle de jo ha hengt i fogen på siden.

Nei, steinene er støpt mot fundamentet på baksiden av steinene. De nederste steinene sitter også fast på baksiden der det finnes en liten klakk å hvile på. Den klakken går dog bare noen cm ut for å holde steinene riktig under støpingen.

MultiMan
Enten misforstår jeg eller så har du tenkt feil når du har bygget trappen. Hvis virkelig mursteinene henger i luften uten solid støtte underfra så kommer det aldri til å holde. Mørtel eller sement er ikke noe superlim for murstein.

MultiMan MultiMan skrev:
Enten misforstår jeg eller så har du tenkt feil når du har bygd trappen. Om virkelig mursteinene henger i luften uten solid støtte underifra så vil det aldri holde. Mørtel eller sement er ikke noe superlim for murstein.
Nei det er klart de har en støtte under som holder dem oppe (90% av alle steiner på nederste rad sitter urørte) de eneste som har gitt seg er de ytterste i trappens sørvestlige del, hvilket sannsynligvis skyldes noe annet enn utilstrekkelig støtte på undersiden.

P
Veldig vakker trapp, har ingen tips men ønsker deg lykke til med reparasjonen så den får fortsette å pryde deres entre' 🤩

Nytt_användarnamn_2024_12 Nytt_användarnamn_2024_12 skrev:
Dagens trykte virke er ikke mye å henge på juletreet😀
Jo da... finnes grønt fortsatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.