9.306 lest ·
24 svar
9k lest
24 svar
Forbannet teglltrapp - tips for reparasjon.
Hei Forumet. Etter 3 år med reparasjoner og tilleggsarbeider ser jeg nå til dere for å finne ut hva som kan være galt med denne konstruksjonen (obs har bygd den selv med anbefalt materiale så har bare meg selv å skylde på
.
Våren 2022 støpte vi en betong/lecablokkstrapp som ble kledd i murstein.
Mørtelen ble håndmalt med vannblandet kalk for å få hvite fuger.
Til slutt ble hele trappen impregnert med Jotun impregnering for mur.
Både vinteren 2022-2023-2024 har fuger sprukket og vann har trengt inn og skapt frostskader.
Fjernet hver stein med fugeskade og murer/fuger på nytt i fjor.
Nå er vi tilbake igjen for andre gang, og det må være noe jeg gjør feil i prosedyren.
Takknemlig for tips før tredje reparasjonen. Er det feil mørtel, impregnering eller kanskje stein.
Ekstra info.
Murstein fra 1927 (gammel skorstein)
Mørtel - (Puss/Mørtel C fra Finja).
Impregnering - Jotun steinmurimpregnering (12 liter til hele trappen selv om 4 liter anses å være nok)
Takk på forhånd.
Våren 2022 støpte vi en betong/lecablokkstrapp som ble kledd i murstein.
Mørtelen ble håndmalt med vannblandet kalk for å få hvite fuger.
Til slutt ble hele trappen impregnert med Jotun impregnering for mur.
Både vinteren 2022-2023-2024 har fuger sprukket og vann har trengt inn og skapt frostskader.
Fjernet hver stein med fugeskade og murer/fuger på nytt i fjor.
Nå er vi tilbake igjen for andre gang, og det må være noe jeg gjør feil i prosedyren.
Takknemlig for tips før tredje reparasjonen. Er det feil mørtel, impregnering eller kanskje stein.
Ekstra info.
Murstein fra 1927 (gammel skorstein)
Mørtel - (Puss/Mørtel C fra Finja).
Impregnering - Jotun steinmurimpregnering (12 liter til hele trappen selv om 4 liter anses å være nok)
Takk på forhånd.
kalk tåler ikke å druknes i vann og fryse, heller ikke kc bruk. Teglstein avhengig av hvordan det er brent gjør ikke det heller, finnes marktegl for slikt. Hvem har anbefalt dette? Han som sniker rundt på hornbach og kan el, mur, plater, vvs, snekring og kjernefysikk og derfor aldri får jobb noe sted?
Takk for svar Drburr. Nei det var en vanskelig avveining da jobben skulle påbegynnes.D Drburr skrev:kalk tåler ikke å druknes i vann og fryse, ei heller kc mørtel. Teglstein, avhengig av hvordan den er brent, gjør ikke det heller, det finnes marktegl for slikt. Hvem har anbefalt dette? Han som stryker rundt på hornbach og kan el, mur, plater, vvs, snekring og kjernefysikk og derfor aldri får jobb noe sted?
Mursteinen kom allerede fra en utendørs stående mur, så holdfastheten på dette ble ansett som tilstrekkelig bra for å bruke igjen.
C-mørtelen ble ansett som anvendbar ettersom den ble impregnert kraftig etter tørking.
Kalk er kun penslet på fugene for utseendets skyld.
hilsn G
Nei, den der trappen kommer aldri til å fungere dessverre. Vanlig bondtegel suger vann uansett om det impregneres og så fryser det. Det går ikke å sammenligne trapp med en murstock.
Bruk belegningsstein og/eller murstein i stedet.G GustafZ skrev:
Vår trapp er av dette:
https://stenbolaget.se/products/visby-struktur-terramix-210x140x50

Hvis du vil ha mer rødt så kanskje dette kan passe.
https://stenbolaget.se/collections/marksten/products/rustik-terra-200x133x50
Hvordan har du festet teglesteinen? Lagt i mørtel eller med fix eller ikke i det hele tatt? Har du et svakt fall så vann ikke blir stående? Skal vel ikke male fanden på veggen, noen av dem ser ut til å sitte. Men fugemassen med c-mørtel vil ikke vare i mange år. Hvis man ikke vil gjøre om alt, ville jeg ha forsøkt å lime tilbake de løse steinene og fuge med a-46 eller sementmørtel (kan pigmenteres til i det minste en lys sandfarge). Enten er det for sterk for steinen og løsner eller så sitter det noen år.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 innlegg
Jeg er novise på murverk men er litt undrende over fugen lengst ut på trinnet, ville det ikke vært bedre om trinnsteinen gikk helt ut over den stående med en halvstein innerst?
Ja du har lykkes med alle feil 😢G GustafZ skrev:Hei Forumet. Etter 3 år med reparasjoner og tilleggsgjøringer kikker jeg nå med dere hva det er som kan tenkes å være galt med denne konstruksjonen (obs har bygget den selv med anbefalt materiale så har bare meg selv å skylde på.
Våren 2022 støper vi en betong/lecablokk-trapp som kles inn i teglstein.
Mørtelen håndmales med vannblandet kalk for å få hvite fuger.
Til slutt impregneres hele trappen med Jotun impregnéring for mur.
Både vinteren 2022-2023-2024 har fuger sprukket og vann har trengt seg ned og sprengt.
Knakket løs hver stein med fugeskade og murte/fugte om i fjor.
Takk for tips før tredje reparasjonen. Er det feil mørtel, impregnering eller kanskje stein.
Ekstra info.
Teglstein fra 1927 (gammel murstock)
Mørtel - (Puts/Murbruk C fra Finja).
Impregnering - Jotun steinmurimpregnering (12 liter til hele trappen selv om 4 liter ble ansett å være nok)
Takk på forhånd.
Teglsteinen du har brukt er ikke tilstrekkelig fukt- og frost-tø-syklus- tålelig, antageligvis en MX1-klassifisering på steinen eller uklassifisert innendørsstein..for utvendig utsatt sted kreves minst MX3-klassifisert tegl.
Mot mark er B-mørtel laveste klasse som kan brukes, men helst A-mørtel..
Her har du brukt C-mørtel som suger vann som en svamp samt at du har Leca sten under som holder på fukt…
Hvis man skal impregnere utvendig tegl så stiller det enorme krav til utførelsen slik at det ikke må finnes sprekker og veier som vannet kan ta seg inn for ellers vil det frostsprenges…
Det er mulig å gjøre en trapp hvis man vil ha utseendet med fasadetegl..
Legger med en forklaring om de ulike fasadeteglklassifiseringene slik at du kan lese..
https://www.wienerberger.se/content...de/SE_MKT_DOC_FAC_TEC_Eksponeringsklasser.pdf
Takk for deres svar. Ja dette byggverket gikk alt litt fort, kunne selvfølgelig i etterkant ha bygget på en annen måte, men noen ganger er man for energisk.
Legger inn noen svar på tidligere spørsmål.
Steinen er festet mot betong/lecastetrappen med mørtel ca. Fugemasse finja mellom steinene.
Helling på samtlige trinn.
Merkelig nok ytterst få frostsprengninger på selve teglsteinen. Sprekkene oppstår merkelig nok kun mellom steinene og selve fugen, hvorpå sprenging starter. Det ser ut som at steinene og fugen ikke blir ett ved støping.
Takk for deres innspill.
Legger inn noen svar på tidligere spørsmål.
Steinen er festet mot betong/lecastetrappen med mørtel ca. Fugemasse finja mellom steinene.
Helling på samtlige trinn.
Merkelig nok ytterst få frostsprengninger på selve teglsteinen. Sprekkene oppstår merkelig nok kun mellom steinene og selve fugen, hvorpå sprenging starter. Det ser ut som at steinene og fugen ikke blir ett ved støping.
Takk for deres innspill.
Fin trapp! Det synes at det ikke er noe fra Byggmax som er stablet opp definitivt verdt å prøve å beholde utseendet.
Jeg kan ikke mye om muring. Men det er veldig stor forskjell hva man kan bruke i en vegg og hva man kan bruke på en plan overflate uten tak, for eksempel kan en betongtakstein som ligger på et bratt tak holde dobbelt så lenge som en på et flatt (til tross for det sier takstmenn at levetiden er 30 år, uansett 😀).
C-mørtel er definitivt ingenting som funker i en sånn her konstruksjon. No way. Dette er jo mer å likne ved fugene i baderomsgulvet enn med fugene i en vegg.
Teglet derimot, tja, kanskje, ingen* vet jo hvordan det er brent osv og det vil vel ikke ha noen klassifisering. Ikke noe materiale jeg ville satset på fra begynnelsen, men nå når det vel ligger der så kanskje du kan danne deg en egen oppfatning om hvordan det holder. Jeg rev deler av pipen hjemme for ca 5 år siden. Veldig store murstein, fra 1922. Noen av de steinene har blitt brukt ute for å støtte opp diverse ting, sørge for at tilhengeren ikke ruller avgårde osv. Ingen frostsprengninger i det hele tatt, bare enkelte chip og det meste av mørtelen falt av det første året, så ingenting mer. Jeg er litt forbauset, min mor brukte tegl, normal størrelse og av noenlunde moderne dato, til lignende formål og det ble bare smuler etter noen år.
*En eller annen gammel kar vet antakeligvis at til skorsteiner i sørlige X tok man tegl fra Y bruk og det var tungt og tett som bare det.
Jeg kan ikke mye om muring. Men det er veldig stor forskjell hva man kan bruke i en vegg og hva man kan bruke på en plan overflate uten tak, for eksempel kan en betongtakstein som ligger på et bratt tak holde dobbelt så lenge som en på et flatt (til tross for det sier takstmenn at levetiden er 30 år, uansett 😀).
C-mørtel er definitivt ingenting som funker i en sånn her konstruksjon. No way. Dette er jo mer å likne ved fugene i baderomsgulvet enn med fugene i en vegg.
Teglet derimot, tja, kanskje, ingen* vet jo hvordan det er brent osv og det vil vel ikke ha noen klassifisering. Ikke noe materiale jeg ville satset på fra begynnelsen, men nå når det vel ligger der så kanskje du kan danne deg en egen oppfatning om hvordan det holder. Jeg rev deler av pipen hjemme for ca 5 år siden. Veldig store murstein, fra 1922. Noen av de steinene har blitt brukt ute for å støtte opp diverse ting, sørge for at tilhengeren ikke ruller avgårde osv. Ingen frostsprengninger i det hele tatt, bare enkelte chip og det meste av mørtelen falt av det første året, så ingenting mer. Jeg er litt forbauset, min mor brukte tegl, normal størrelse og av noenlunde moderne dato, til lignende formål og det ble bare smuler etter noen år.
*En eller annen gammel kar vet antakeligvis at til skorsteiner i sørlige X tok man tegl fra Y bruk og det var tungt og tett som bare det.
Sist redigert:
Tegl fungerer ikke der vann kan bli liggende og fryse. Det ser man jo på hvert eneste sammenrast gammelt hus eller gammelt steinfjøs og alle teglhauger som folk sparer på utendørs. Det fryser i stykker. Før eller senere. Murer du med myk mørtel blir fugene frostsprengt først. Murer du med hard sementmørtel blir teglet frostsprengt først. Uansett hvordan du gjør det, holder det ikke.
Riv bort og bygg en tretrapp av trykkimpregnert!
Takk for svar kunganka. Ja, må sjekke om det virkelig er c- bruk vi har brukt med det høres helt sprøtt ut nå når du forteller om dets tiltenkte bruksområde. Men noe vanntiltrekkende er det helt klart siden det er nettopp fugene som gir etter.
Heimlaga - ja de flate områdene på trappa uten tak er klart problematiske, men trykkimpregnert kommer aldri på tale som erstatning, det heller mot omfuging, eventuelt bytte av all stein til noe frostsikkert.
Heimlaga - ja de flate områdene på trappa uten tak er klart problematiske, men trykkimpregnert kommer aldri på tale som erstatning, det heller mot omfuging, eventuelt bytte av all stein til noe frostsikkert.
Fuger du om det et bruk som holder så vil mursteinene fryse i stykker i stedet. Man får det ene eller det andre. Aldri begge.G GustafZ skrev:Tack for svar kunganka. Ja må jag sjekke om det virkelig er c- bruk vi har brukt, det høres helt sprøtt ut nå når du forteller om dens tiltenkte bruksområde. Men noe vannsensitivt er det helt klart da det er akkurat fugene som gir seg.
Heimlaga - ja de flate områdene på trappen uten tak er klart problematiske, dog kommer aldri trykkimpregnert på tale som erstatning uten det heller mot omfuging, evt bytte av all stein til noe frostsikkert.
Årsaken til at jeg foreslår tre er at betongtrapper ofte blir livsfarlig glatte om vinteren. Det var på moten med betongtrapper på 50-tallet men nesten alle har pigget bort dem og erstattet med tre etter noen fallulykker.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 innlegg
Er ikke enig i konklusjonen. Det finnes ingen styggere trapper enn av impregnert tre.H heimlaga skrev:Tegl fungerer ikke der vann kan bli liggende og fryse. Det ser man jo på hver eneste sammenrast gammel stue eller gammelt steinfjøs og alle teglhaugene som folk sparer på utendørs. Det fryser i stykker. Før eller senere.
Murer du med myk mørtel frostsprenges fugene først. Murer du med hard sementmørtel frostsprenges teglet først. Hva du enn gjør så holder det ikke.
Jeg vet at man i Nord-Tyskland bygger slike trapper som TS har, av tegl, vet dessverre ikke hvilken sort det er. Veldig pent, og de holder i mange år. Der finnes også frost og en hel del regn.
Nytt_användarnamn_2024_12
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Nytt_användarnamn_2024_12
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
Enig, trapp av murstein er pen, Rejäl har oppsummert det hele på en god måte..
Det gjelder å ha riktig type murstein og mørtel og ingen impregnering så holder det..
Dagens trykkede virke er ikke mye å skryte av😀
Det gjelder å ha riktig type murstein og mørtel og ingen impregnering så holder det..
Dagens trykkede virke er ikke mye å skryte av😀