I
Hei!

Kanskje jeg burde stilt dette spørsmålet i tapetseringsforumet, men jeg prøver her likevel.
I et rom har jeg en horisontal sprekk som går over en hel vegg, fra et hjørne til en dørkarm. Den har tidligere gått gjennom fire lag tapet, som jeg nå har fjernet for å klargjøre for kommende tapetsering.
Jeg tror at veggen er lettbetong. Sprekken er kanskje 2 mm høy på det meste.

På tapetbutikken foreslo de at jeg skulle sparkle igjen sprekken, sette armeringsvev over og deretter for sikkerhets skyld sette en sånn tykk tapet som jeg har glemt navnet på, men som er til for å dekke ujevnheter, og til slutt tapetsere over med min tapet.

Høres dette ut som en vettig fremgangsmåte for å redusere risikoen for at sprekken trenger gjennom den nye tapeten?

Og hvis ja, er det en spesiell type sparkel jeg skal bruke på sprekken?
Kan dere gi noe eksempel på armeringsvev, eller armeringsteip (spiller det noen rolle hvilken?) som passer bra, og hvor man får tak i det? Er det selvklebende på veggen eller hvordan fungerer det? Må det sparkles over eller lignende?

Takk for litt mer detaljerte råd om materialer og fremgangsmåte! :)
Og gjerne med enkle ord, jeg er en glad amatør.

P.S. Jeg har hatt malere i et annet rom i leiligheten som satte en type armeringsvev over en sprekk og deretter sparklet. Den sprekken har på noen måneder gått gjennom og begynt å synes igjen, så jeg tror huset beveger seg en del.

Er det en sprekk gjennom hele veggen vil ingen armeringsduk i hele verden holde.

I
Stefan N skrev:
Er det en sprekk gjennom hele veggen kommer ingen armeringsvev i hele verden til å holde.
Så da gjenstår hva, å leve med problemet?

Renoveringdgips?

Ja, det ville jeg satse på. Og at man plasserer skjøtene på et passende sted.

I
Stefan N skrev:
Ja, det ville jeg satse på. Og at man plasserer skjøtene på et passende sted.
Hva er et passende sted?

Ja, går sprekken på hele veggen spiller det kanskje ikke så stor rolle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.