Hei!

Vi har kjøpt en leilighet i lamellhus i betong fra 1949 med litt renoveringsbehov.

Vi fant en sprekk i tapeten. Etter å ha pirket på den viste det seg å være en sprekk i underliggende betongvegg. Jeg prøver å forstå hva jeg ser og lurer på om det har vært manglende overlapping av armering som er årsaken til sprekken

Sprukket betongvegg med avskallet tapet, viser en tydelig sprekk fra overflaten gjennom underlaget i et betonglamellhus fra 1949.
Sprukket betongvegg i en leilighet fra 1949, med eksponert armering. Området rundt sprekken er delvis avdekket og viser skadet overflate. Sprukket betongvegg med synlig målebånd som måler bredden på sprekken, omgitt av gammelt tapetflater og eksponert betong.

Når man banker merker man at et større område er rammet.

Spørsmålet er hvordan man løser dette best? Kan det bli bra med riktig sparkel og deretter armeringsduk i glassfiber? Hvilken type sparkel? Sementbasert? Epoksibasert? Annet?

Takk for all hjelp!

Sist redigert:
T
Noen form for sementbasert masse som Husfix eller gipsbasert variant typ Ardex 828 er det jeg har brukt på lignende sprekker med godt resultat.

• Liker
Dlarahykciv
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.