Jeg skal forankre et stort klesskap i veggen. Min toåring skal bo i rommet så det må virkelig sitte ordentlig. Hvordan gjør jeg dette på beste måte? Hvilken skrue bruker jeg? Trenger jeg plugg?

Veggen er en vanlig innervegg med trestendere med ett lag gips og ett lag osb.

Har disse skruene hjemme:
 
  • Skruv- og pluggsett fra Clas Ohlson for innendørs bruk, inkludert treskruer og hulveganker, på en treflate.
Treskruer om du har trefeste. Ser dog litt spinkle ut.
Mollyplugg for gipsvegg.
 
BirgitS
Til osb har man treskrue og den skal være så lang at den går gjennom både gips og osb.
 
Hvordan ser festene i garderoben ut?
25 mm kan jo fungere om trelekten ligger bak enkelgips, om du ikke har list bak bruk M5 Expandern.
Merk ut hullene, testbor deretter med en mindre bor for å se om det er tre eller metall bak, jeg pleier å bruke en 2 mm, deretter måle dybden på hullene om det går rett igjennom, så lengden på skruen går fritt.

Ser nå at M4 du har er for enkelgips =S.
og M5 dobbeltgips = D
 
BirgitS
A Andy78 skrev:
25 mm kan jo fungere om trelekten ligger bak enkelgips
TS har jo skrevet at det er gips + osb.
 
TS funderte jo over de skruer/molly som fantes i "hemmalager".
Fungerer faktisk bra også med molly for dobbeltgips om det er gips/OSB vegg, synes at 25mm treskruene er for korte da de ikke drar med fullgjenge i OSBen avhengig av hvor mye garderobefestet tar av lengden.
 
  • Liker
Håkan V
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
TS har jo skrevet at det er gips + osb.
Da det er enkelgips + osb så burde jo M5 Molly for dobbeltgips bli utmerket.
 
  • Liker
AndersS
  • Laddar…
Er ikke tanken med osb at man skal slippe å bruke de forbannede Molly-pluggene?
 
  • Liker
andthe og 1 annen
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Er ikke tanken med OSB at man skal slippe å bruke de forbannede Molly pluggene?
Jo, men TS spurte om det var mulig å bruke noen av skruene/molly som allerede var kjøpt. Skruer på 25mm synes jeg er for korte hvis det er feste "ala" IKEA beslag, og da kunne dobbeltmolly brukes. Selv har jeg en enkel mollytang, og det er her de fleste gjør feil ved ikke å dra til mollyen før man skruer og forsøker med skruen å få den til å ekspandere på baksiden, noe som fungerer i de fleste tilfeller med dobbeltgips, med OSB i bunnen burde det ikke være noe problem.
 
  • Liker
Håkan V
  • Laddar…
Ahhh, gikk glipp av at det ikke fantes andre skruer. Takk for klargjøringen. Ja, da er Molly å foretrekke over 25mm.
 
Treskruer over 25 mm fungerer best på denne overflaten
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.