Hei,

Tenkte å bygge et vindskjerm etter modell/illustrasjonene nedenfor:

Illustrasjon av et vindskjermprosjekt i vinkel på en terrasse, med stolper festet til bakken og dekk, og en person stående ved siden av det.
Tegning av terrasse med hvite horisontale skillevegger, møbler i rotting, og et blått bord, plassert på tregulv med gressplen i bakgrunnen.
En person står på en altan ved siden av et hvitt trevindskydd med horisontale planker.

Finnes det noen med litt erfaring som vet om det holder at jeg bruker 3x jordanker per rett seksjon (som hver er rundt 2-3 meter) for 45x45 lekter/stolper som også skrues fast i terrassen i nederkant. Tenkte å montere 28x45 Gjerderibbe omlapp på hver side av stolpene (enl. denne guide).

Jeg fester jo aldri i fasaden og er dermed litt redd for at det blir vinglete, ustabilt og med tiden skjevt, men håper at det kanskje er nok at jeg avrunder terrassens to vinkler/hjørner og fester de tre seksjonene i hverandre. Tanker?

Takk på forhånd!

45x45 er spinkelt, kommer aldri til å bli stødig.
Hjørnene vil jo stabilisere opp alt, men stolpen ved inngangene er jo den kritiske. Hvor høyt over bakken er terrassen, med et jordanker + ordentlig innfesting i terrassen så høyt det går burde kunne bli fornuftig om du får opp øvre innfesting litt.

Edit: jeg hadde gått for 70x70....

Jordankere vil bli vinglete selv om stolpene skrus i terrassen. Ordentlige pilar 80 cm er det eneste som vil gjøre det noenlunde stabilt. Og 70x70 minimum. Hjørnene stabiliserer slik at det ikke blir skjevt over tid, men det vil uansett bli vinglete i endene.

Ok, takk for svar. Da er jeg nå i stedet inne på større stolper, kanskje 70 som tipset her, og forankre i bakken bedre. Jeg vurderer håndmonterbar skrupåle, typ disse. Det burde vel fungere like bra som søyler (høres ut som mye mindre jobb, og mindre ødelagt overflate), men har dere noe forslag på minste lengde for å få det noenlunde stabilt (finnes alt fra 0,65 til 3,2m)?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.