Jeg skal snart renovere trappen vår hjemme (sliping og maling). Trappen ser imidlertid ut til å ha sunket litt, eller så har man vært slurvete ved monteringen siden det er sprekker mellom rekkverket og taket. Jeg vil gjerne få sprekken mellom taket og trapprekkverket mindre før jeg maler. Planen min er å skru løs hver spile og prøve å banke dem opp for deretter å skru dem tilbake. Jeg er bekymret for at det ikke finnes nok sprekk til at skruene skal ende opp i de gamle hullene. Sprekken mellom tak og rekkverk er ca 4-5mm. Er det noen som har opplevd noe lignende, eller som kanskje har en bedre idé om hvordan man kan løse det?
Hvordan ser ellers innfestingen av overliggeren ut? vanskelig å se på bildet.
Om mulig ville jeg nok heller senke overliggeren ved å sette inn et stykke pløyd treverk mellom overliggeren og taket som deretter males sammen med overliggeren. 8mm er en ganske vanlig tykkelse på pløyd i byggevarehandelen om det kan være i nærheten av den åpningen du har i dag?
På den måten kunne du deretter montere ribbene i de samme gamle hullene.
Hvordan ser ellers innfestingen av overliggeren ut? vanskelig å se på bildet.
Om mulig ville jeg nok heller senket overliggeren ved å sette inn et stykke planhøvlet virke mellom overliggeren og taket som deretter males inn med overliggeren. 8mm er en ganske vanlig tykkelse på planhøvlet i byggevarehandelen om det kan være i nærheten av den glipen du har i dag?
På den måten kunne du så gjenmontert ribbene i de samme gamle hullene
Jeg vet faktisk ikke hvordan den er festet. Må sjekke det når jeg kommer hjem. Glipene er ikke så store som 8mm. Snarere 4-5mm. Ville vært virkelig greit om man kunne gjenbruke eksisterende hull. En tanke kan jo være å sette en list under for å dekke glipene, men da må man frese ut hull for hver ribbe. Det blir mye arbeid.
raveper skrev:
Er tanken å male det på stedet?
Ja, det er tanken. Jeg malte et balkongrekkverk forrige sommer og da tok jeg ned alle ribbene. Ble virkelig slitsomt å vente på tørketider før man kunne snu hver planke. Sitter de fast kan man male hele selv om det er mer tungvint.