I et rom i vårt hus har man tatt bort en teglvegg og lagt en bjelke inn i stedet, 22cm høy, 11cm bred. Det virker spinkelt, men det har jo ikke rast.
Vi tenkte å ha helflislagt bad direkte oppå, bør man forsterke?

En trebjelke erstatter en fjernet vegg i stue med julepyntet tre, malerier og utsikt mot hage.

Ifølge Svenskt trä dimensjonering med tungt bjelkelag, klinkers osv.
115x495mm med utnyttelsesgrad 69%
4800mm er det hele strekningen eller fram til skjermvegg?

Sist redigert:
  • Liker
Petersrör
  • Laddar…
495mm blir veldig høyt, så det får vel bli en stålbjelke istedenfor, typ hea180.
Det er kanskje for optimistisk å tro at den eksisterende holder, men det føles ingen svikt og den har sittet der siden 1952, kanskje virket var bedre da :whistle:

Det trengs litt mer informasjon for å kunne svare, for eksempel hvor mye av bjelkelaget som ligger oppe på bjelken. Har du noen tegninger på huset, planer og tverrsnitt?

Det finnes ingen tegninger dessverre, huset er fra typ århundreskiftet, ombygd 1952. Jeg laget en egen etter vi kjøpte huset, ikke helt nøyaktig dog. Blå rommet er det med avvekslingen.
Blåplan for et hus fra sekelskiftet, ombygd i 1952, som viser rom som kjøkken, stue og spiserom med spesifikke områder angitt i kvadratmeter.

Gulvet på loftet som det er nå:
Tegning av gulvstruktur med teglete vegger (blå), hovedbjelke (oransje), opprinnelige gulvbjelker (gule) og ekstra bjelker (grønne), med bad plassert i rød ramme.

- Avveksling i midten, 220x110 bjelke (oransje)
- Opprinnelige bjelker, 195x110 CC120 (gule)
- Ekstra bjelker, delt på midten 110x110 (grønne)
- Vegger på alle sider er tegl (blå)
Baderommet skal finnes innenfor rød ramme.

I snitt:
Tverrsnitt av etasjeskille med forskjellige bjelkestørrelser: oransje 110x220 og 195x110, grønne 110x110, gule originalbjelker, blå teglvegger.

• Husplan med romoppdelinger, inkludert kjøkken, soverom, stuer, og tekniske detaljer som bjelker og veggmaterialer, markert i ulike farger.
  • Liker
bossespecial
  • Laddar…
Kult(y) Er det kjeller i huset, har du en skisse av denne etasjen også i så fall?
Som nevnt, ”skjermveggen”, skal den være igjen?

Det er overraskende at den der bjelken ikke har en synlig nedbøyning. Jeg ville nok byttet den ut med en stålbjelke før jeg investerte en større sum penger i noe oppå dette. Er man normalhendt er det jo ikke spesielt vanskelig å gjøre jobben (forutsatt at det finnes passende opplegg for bjelken).

MathiasS MathiasS skrev:
Det er forbløffende at den der bjelken ikke har en synlig nedbøying. Jeg ville nok byttet den til en stålbjelke før jeg investerte en større sum penger i noe oppå dette. Er man vanlig handy er det jo ikke spesielt vanskelig å gjøre jobben (forutsatt at det finnes egnede opplegg for bjelken).
Hadde regnet på plattjern type 10-15mm som settes på sidene av trebjelken. Det føles som et enklere og billigere alternativ.

@justusandersson og @bossespecial er jo to som burde kunne gi tommelen opp eller ned

Ingen kjeller i den delen, det er torpargrunn med litt mer høyde på enkelte steder. Det finnes "vegg" under der veggen fantes en gang i tiden.
Underetasje med murvegger og bjelker i taket, viser en del av torpargrunnen med uensartet høyde, preget av lag av stein og murstein.

Den lille "skjermveggen" skal nok bort, det er bare gles og treetex.

L Lutte skrev:
Hadde regnet på flatjern type 10-15mm som settes på sidene av trebjelken. Det føles som et enklere og billigere alternativ.
Hmm, det hørtes jo mye enklere ut enn å bytte ut... er det en vanlig metode?

V Vante skrev:
Ifølge Svenskt trä dimensjonering med tungt bjælkelag klinkers etc.
115x495mm med utnyttelsesgrad 69%
4800mm er det hele strekningen eller fram til skjermvegg?
Hvor fant du det verktøyet? :) Letet rundt men fant bare dimensjonering for kontinuerlige c/c avstander

MathiasS MathiasS skrev:
Det er forbløffende at den der bjelken ikke har en synlig nedbøyning. Jeg ville nok byttet den til en stålbjelke før jeg investerte en større sum penger i noe oppå dette. Hvis man er normalhendt er det jo ikke spesielt vanskelig å gjøre jobben (forutsatt at det finnes passende opplegg for bjelken).
Det finnes en nedbøyning, typ 1,5 cm, men litt vanskelig å se presist da bjelken ikke har eksakte mål.

Visst går det å bytte, vi la inn en heb160 i et annet rom (som ikke har bad under), så jeg vet hvordan, men enklere og billigere om det ikke trengs.
Renoveringsrom med stillas og bjelker, delvis malt vegg, stige og byggeutstyr på gulvet. Vinduer i bakgrunnen, rommet trenger oppussing.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.