Hei,

Jeg har startet å tynne ut innertaket for å senere kunne sette opp gips og lurer nå på om det kanskje er for svakt for det tunge gipstaket. Vil ikke ha hengende tak eller annet trøbbel i fremtiden.

Info:
Huset er bygget på 50-tallet.
Takstolene har cc120 og undertaket er av rupanel 22mm.
Under dette har jeg lektet med 22x70 for elektriske installasjoner deretter tynnet ut med rupanel 22x70 med cc30. Tenkte bruke 90x240 gips.

Jeg vet (nå) at normen er 28x70 med cc30 men for å spare takhøyde vil jeg om mulig gjerne beholde 22x70.

Hva tror dere, er det ok eller skal jeg bytte til 28x70?

Mvh
 
Spiller 6mm noen rolle i takhøyde?
Riktignok så funker 22x70 bra også...
 
Visst 6mm er ikke mye men om man legger til alle disse små "besparelser" så blir det en del.
 
steffner skrev:
Hei,

Jeg har begynt å glese innertaket for å senere kunne sette gips og lurer nå på om det kanskje er for svakt for det tunge gipstaket. Vil ikke ha hengende tak eller annet trøbbel i fremtiden.

Info:
Huset er bygd på 50-tallet.
Takstolene har cc120 og undertaket er av ruflette 22mm.
Under dette har jeg salet med 22x70 for elektriske installasjoner og deretter gleset med råplan 22x70 med cc30. Tenkte bruke 90x240 gips.

Jeg vet (nå) at normen er 28x70 med cc30 men for å spare takhøyde ønsker jeg om mulig å beholde 22x70.

Hva tror dere, er det ok eller skal jeg bytte til 28x70?

Mvh
Det enkleste hadde vel vært å glese med 28/70 mot rufletten og trukket elektro i glesen, og dermed spart 16mm i takhøyde. Saken er at det spiller ingen rolle om du har 22 eller 28 for tiden, siden den sitter i salingen som er 22/70. Det er jo fortsatt den som skal bære hele bygget. Men den ligger jo mot en ruflett, så har du bare spikret den ordentlig så kan du jo sette 28/70 mot salingen så er du jo i mål. Dog 6mm fattigere.
 
22-glesen er skrudd i to rom så jeg vil helst ikke rive og kjøre med 28.

Kan tillegges at jeg har satt klosser mellom takstolene mot råsponten for å styrke opp.

Salingen med 22mm er skrudd på tvers med takstolene så den påvirker ikke holdbarheten negativt. Salingen vil jeg ha for at det kommer til å gå sykt mye rør i taket, noe som ville gjort glesen til en sveitserost.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.