Medlem
· västra götaland
· 401 innlegg
Hallo alle kunnskapsrike!
Jeg bygde om inngangstrappen min forrige sommer, med tanken om å beholde taket fra det gamle. Men nå har jeg bestemt meg for at jeg vil bygge ut også taket til den røde markeringen på bildet.
Det vet jeg at bjelkene tåler. Men jeg skulle også gjerne henge opp en sofa (se bilde).
Den skal henge ved den rosa markeringen, altså nær bjelken og der taket er festet i huset.
Bjelkene er 70x70 mm og sitter i bakken med stolpesko.
Vil bjelken min på 70 klare vekten av husken og taket? (husken + person ca. 130 kg).
OBS! Det er ikke katten på bildet som har skrevet brevet.
Jeg bygde om inngangstrappen min forrige sommer, med tanken om å beholde taket fra det gamle. Men nå har jeg bestemt meg for at jeg vil bygge ut også taket til den røde markeringen på bildet.
Det vet jeg at bjelkene tåler. Men jeg skulle også gjerne henge opp en sofa (se bilde).
Den skal henge ved den rosa markeringen, altså nær bjelken og der taket er festet i huset.
Bjelkene er 70x70 mm og sitter i bakken med stolpesko.
Vil bjelken min på 70 klare vekten av husken og taket? (husken + person ca. 130 kg).
OBS! Det er ikke katten på bildet som har skrevet brevet.
Jeg ville vært betydelig mer bekymret for vindpåvirkning og vridende krefter der enn en liten huske.
Er taket korrekt designet så er dimensjonerende snølast garantert betydelig tyngre enn vekten av en huske med en person i.
Er taket korrekt designet så er dimensjonerende snølast garantert betydelig tyngre enn vekten av en huske med en person i.
Medlem
· västra götaland
· 401 innlegg
Bra svar. Taket sto på lignende bjelker før - som var helt gjennområtne og har likevel klart kraftige vindstormer og mye snø.V vectrex skrev:
Er det et tegn på at jeg kan være "sikker" med mine ferske 70-bjelker?
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 621 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.621 innlegg
Kanskje vanskelig å bedømme ut fra bildet, men rent visuelt synes jeg det ser litt spinkelt ut. Selv om det sannsynligvis holder uten problemer, kan det gjøre at man ikke føler seg like "bekvem" med konstruksjonen som om den var litt mer solid (typ 3-4 90x90-stolper).
Medlem
· västra götaland
· 401 innlegg
Du ville ha byttet bjelkene?Magnus E K skrev:
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 621 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.621 innlegg
Antagelig, om det ser likt ut i virkeligheten som på bildet. Når det gjelder synlige bærende deler så liker jeg bedre utseendet når det er litt overdimensjonert (og kanskje er det for spinkelt i ditt tilfelle; noen som kan burde regne på det).
Medlem
· västra götaland
· 401 innlegg
Du har rett. Får rett og slett bite i det sure eplet og bytte ut. Gjør om - gjør rett.Magnus E K skrev:
Medlem
· västra götaland
· 401 innlegg
Klikk her for å svare